Declareren zorgkosten

Wanneer je naar een gecontracteerde zorgverlener gaat, krijg je meestal geen rekening. De meeste zorgverleners sturen hun rekening rechtstreeks naar ons. Ontvang je toch zelf een rekening dan kun je deze eenvoudig online declareren. Check van te voren even of de volgende gegevens op de rekening staan:
 

  • Naam, adres, woonplaats en beroep zorgaanbieder
  • Datum van de nota
  • Datum waarop de zorg heeft plaatsgevonden
  • Korte beschrijving van de zorg
  • Naam verzekerde
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Geboortedatum verzekerde
  • Evt. inschrijfnummer

Declareren met je smartphone

Met onze handige ZorgDirect Declaratie-app dien je je declaratie eenvoudig in via je smartphone. Je vult een paar gegevens in, maakt een foto van je rekening en verstuurt deze met één druk op de knop.

Download nu de App

Declareren via Mijn ZorgDirect

Ook kun je via Mijn ZorgDirect een duidelijke foto of scan van de rekening uploaden. Na binnenkomst van jouw declaratie ontvang je in principe binnen vijf werkdagen onze vergoeding op jouw rekening. Je kunt de status van jouw ingediende rekeningen volgen via Mijn ZorgDirect.

Ga naar Mijn ZorgDirect

Declareren per post

Je kunt de originele rekening ook per post sturen naar:

ZorgDirect
Afdeling Declaratie
Antwoordnummer 30
7400 VB Deventer

Een postzegel is niet nodig.

Aandachtspunten voor declareren

  • Wanneer je digitaal declareert, moet je de originele rekening tenminste twee jaar bewaren. Wij kunnen de originele rekening voor controle in die periode opvragen. Heb je de originele rekening niet meer, dan kan het recht op vergoeding van die rekening vervallen. Zie ook de verzekeringsvoorwaarden (PDF).
  • Declareer je per post, stuur de factuur dan binnen twaalf maanden na afloop van het jaar naar ons toe.
  • Maak een kopie van de originele rekening voor je eigen administratie.
  • Aanmaningen, betalingsherinneringen en kopieën van rekeningen nemen wij niet in behandeling.
  • De rekening moet in het Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans of Turks zijn. Is de rekening in een andere taal opgesteld? Voeg dan een vertaling van een beëdigd vertaler toe.

Soms is een declaratieformulier nodig

In onderstaande gevallen hebben wij naast de originele rekening, ook een volledig ingevuld declaratieformulier nodig:

 

Let op: als je een buitenlandse nota wil declareren, kan dit niet via de manier waarop je het gewend bent. Er gelden extra voorwaarden. Lees er meer over op de pagina Declareren buitenlandse nota.

 

Vergeet niet een kopie van het declaratieformulier te maken voor je eigen administratie.

Vragen over declareren?

Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 687 74 74. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 19.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur. Of stel je vraag via het online contactformulier.


Tip: Kijk ook eens bij onze veelgestelde vragen over declaraties.