Vrouw in hal
Vrouw in hal

Zorgpas kwijt? Aanvragen is niet nodig

Zorgpas kwijt? Of wil je een (nieuwe) zorgpas aanvragen omdat je bewijs wilt van je zorgverzekering in het buitenland? Wij leggen graag uit wanneer je een zorgpas nodig hebt en hoe je deze ontvangt.

Wanneer heb je een zorgpas nodig

Een zorgpas aanvragen is niet nodig om in Nederland naar uw huisarts of arts te kunnen gaan. Het is voldoende om je identiteitsbewijs te laten zien. De zorgverlener kan aan de hand van deze gegevens controleren of je verzekerd bent. Wanneer je naar het buitenland gaat, is het wel belangrijk dat je je zorgpas kunt tonen.

Zorgpas aanvragen als je naar het buitenland gaat

Een nieuwe zorgpas aanvragen is bij ons niet nodig. Je vindt je European Health Insurance Card (EHIC) namelijk altijd digitaal in Mijn ZorgDirect (onder Mijn Zorgverzekering, Mijn Zorgpas). Handig, zo raak je de zorgpas nooit kwijt! Met de Europese zorgpas toon je in de EU aan dat je bij ons verzekerd bent. Het is daarom handig de zorgpas vast te downloaden voor je naar het buitenland gaat. Sla de digitale pas bijvoorbeeld op je telefoon op, zo heb je altijd een bewijs van je zorgverzekering paraat.

Waarom geen fysieke zorgpas

Je ontvangt van ons niet meer automatisch een fysieke zorgpas. Dit heeft onderstaande voordelen.

Je kunt de zorgpas op elk moment downloaden via internet en bent hem dus nooit kwijt

Je kunt de pas makkelijk digitaal opslaan

Een digitale EHIC is duurzamer dan een fysieke zorgpas

Vergoeding van zorg in het buitenland

Vanuit de basisverzekering heb je recht op (gedeeltelijke) vergoeding van kosten van medisch noodzakelijke zorg in het buitenland, als die zorg ook in Nederland valt onder de dekking van de basisverzekering. Je krijgt de kosten vergoed tot een maximum tarief. Met een aanvullende verzekering krijg je een (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten voor spoedeisende zorg die niet volledig vanuit de basisverzekering worden vergoed. Of je alle kosten vergoed krijgt, hangt af van het land waar je bent en je aanvullende verzekering. Let op: kosten voor zorg buiten de EU kunnen flink oplopen. Houd er dus ook hier rekening mee dat misschien niet alle kosten vergoed worden.

Bel altijd met de Alarmcentrale (ook als de zorgverlener je zorgpas niet accepteert)

Heb je spoedeisende zorg nodig in het buitenland? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Alarmcentrale. Je hebt alleen recht op vergoeding als de Alarmcentrale de zorg of het vervoer coördineert. Onze medewerkers vertellen je of jouw zorgvraag ‘medisch noodzakelijk’ is en dus door ons vergoed wordt. Ook vertellen zij bij welke zorgverlener je het beste terecht kunt. Ga je naar een zorgverlener zonder de Alarmcentrale te bellen? Dan kan het zijn dat je het bedrag moet voorschieten of dat je minder vergoed krijgt dan verwacht. Je bereikt de Alarmcentrale dag en nacht via:

+31 (0570) 687 443 (standaard tarief)
alarmcentrale@zorgdirect.nl

Binnen de EU kun je bij noodgevallen bellen naar het alarmnummer 112.

Als zorgverlener de EHIC niet accepteert

Neem in dat geval ook contact op met de Alarmcentrale. Zij sturen een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Reis je buiten de EU? Bel dan ook zo snel mogelijk met de Alarmcentrale als je zorg nodig hebt. De EHIC is hier niet geldig.

EHIC tijdelijk nog geldig in Verenigd Koninkrijk

Voorlopig kun je in het Verenigd Koninkrijk (VK) voor spoedeisende zorg je EHIC blijven gebruiken. Dit is een tijdelijke oplossing. De EU en het VK moeten nog afspreken of de EHIC in het VK geldig blijft of dat er bijvoorbeeld een nieuwe EHIC, speciaal voor het VK, komt.