• Home
  • Personal branding: stap voor stap

Personal branding: stap voor stap

Carriere door personal branding

In een eerdere blog vertelden we over de voordelen van personal branding als manier om aan je carrière te werken. Maar hoe pak je dat precies aan? Deze keer geven we je concrete tips: waar moet je aan denken en wat kun je doen om personal branding in jouw situatie toe te passen?

Wat straal je uit?

Personal branding begint met bewustwording: hoe kom jij op anderen over – en hoe wil je overkomen? Om een beeld te krijgen van dat laatste, kun je denken aan mensen die je professioneel en charismatisch vindt. Zo’n uitstraling zou je zelf ook willen hebben richting recruiters, potentiële werkgevers en klanten.


Daar kun je gelukkig naartoe werken! Je uitstraling bestaat uit verschillende elementen, die je duidelijk kunt krijgen door jezelf de volgende vragen te stellen:
 

  • Wat zijn je kwaliteiten? Wat maakt jou uniek? Welke meerwaarde kun jij bieden? Als je je hiervan bewust bent, kun je jouw kwaliteiten ook beter benoemen en laten zien.
  • Wat zijn je doelen en ambities? Waar sta je voor en waar wil je naartoe? Als je dit weet, kun je gerichte keuzes maken in personen met wie je contact zoekt, opleidingen die je volgt of opdrachten die je aanneemt.
  • Hoe doe je (heel praktisch) je werk? Als je duidelijk laat zien wat je zoal doet in je functie, weten mensen wat ze kunnen verwachten als ze met je gaan werken.

Dit zijn de elementen waarmee je een echte expertstatus kunt opbouwen. Om te beginnen door je er bewust van te zijn en vervolgens door ze te delen met anderen. Dat is de ene kant van personal branding.

Ruimte voor menselijkheid

De andere kant van personal branding is authenticiteit en menselijkheid. Want het is belangrijk om voor ogen te houden dat personal branding geen egotripperij is. Het is geen schone schijn. Een van de dingen die personal branding juist persoonlijk (en daardoor aansprekend) maakt, is de ruimte die er is voor kwetsbaarheid en de gunfactor. Uiteindelijk sta je alleen maar sterker als je:
 

  • Durft te laten zien welke hindernissen je bent tegengekomen en hoe je ze hebt overwonnen. Op die manier laat kwetsbaarheid je uiteindelijk alleen maar sterker overkomen.
  • Anderen niet probeert ‘klein te houden’, maar juist complimenteert en helpt, bijvoorbeeld door kennis of connecties te delen. Ze zullen jou dan ook eerder iets gunnen als ze iets tegenkomen wat jou op het lijf is geschreven.
  • Dankbaarheid toont als anderen iets voor jou doen. Zo voelen ze zich gewaardeerd en zullen ze graag nog eens iets voor je willen betekenen.

Hoe laat je dit zien?

Een instelling vol menselijkheid, authenticiteit en dankbaarheid is prachtig, maar hoe laat je dit daadwerkelijk zien? Neem om te beginnen eens de profielteksten van je socialmedia-accounts (bijvoorbeeld LinkedIn en Twitter) door. Zorg ervoor dat die profielteksten niet alleen bestaan uit een opsomming van functie-omschrijvingen en opleidingen, maar dat er ook iets in staat over jou persoonlijk. Wat vind je het allerleukste om te doen – en waarom? Wat zijn je doelen en dromen? Zoek hierbij het liefst naar een link tussen je persoonlijkheid en waarom je goed bent in je vak.
 

Vervolgens zijn overwonnen hindernissen en contacten met anderen mooie aanleidingen om over te bloggen, twitteren of op een andere manier te delen. Heb je bewondering voor een vakgenoot? Spreek het uit! Heeft iemand je geweldig geholpen? Dat is een tweet waard, toch? En als je zelf een mooie mijlpaal hebt bereikt, mag dat ook best gezegd worden. Juist door die mengeling van berichten over je eigen successen en die van anderen, krijg je een sympathieke tijdlijn die bepaalt hoe je overkomt op anderen.
 

Expertstatus + sympathie = resultaat.
 

Als je dit oprecht doet, vinden mensen je dus niet alleen deskundig, maar ook nog sympathiek. De combinatie van een expertstatus en menselijkheid zorgt ervoor dat je op een positieve manier opvalt en dat je naam blijft hangen. Dat hoeft niet altijd direct resultaat te hebben, maar het vergroot wel de kans dat mensen aan jou denken als die ene baan of opdracht langskomt die jou op het lijf is geschreven.


Geloof jij dat meer menselijkheid ook meer succes als professional kan betekenen?