Vragen wachtlijstbemiddeling

Bij Zorgdirect kun je rekenen op wachtlijstbemiddeling, zodat je wanneer dit nodig is snel geholpen kunt worden. Hieronder hebben wij enkele veel gestelde vragen over wachtlijstbemiddeling op een rijtje gezet.

Staat jouw vraag er niet tussen? Bekijk onze informatiepagina’s over zorgbemiddeling of neem contact op met ZorgAdvies via zorgadvies@zorgdirect.nl.

 

Voor zorg die geen haast heeft, zie je hieronder de momenteel geldende acceptabele wachttijden:
 

  • Ziekenhuis of specialist: maximaal vier weken.
  • Diagnostiek of indicatiestelling: maximaal vier weken.
  • Poliklinische behandeling: maximaal zes weken.
  • Opname: maximaal zeven weken.

Valt jouw wachttijd binnen de norm, maar wil je toch in aanmerking komen voor wachtlijstbemiddeling? Vul dan ons aanvraagformulier zorgbemiddeling in. Wij nemen dan binnen twee werkdagen contact met je op.

Wachtlijstbemiddeling betekent niet dat je sneller aan de beurt bent in het ziekenhuis waar je nu op de wachtlijst staat. Wel kunnen we kijken of je in een ander ziekenhuis sneller geholpen kunt worden. Dit doen wij alleen wanneer dit medisch ook echt verantwoord is.
 

Je kunt je aanmelden voor wachtlijstbemiddeling via het aanvraagformulier zorgbemiddeling. Na ontvangst bekijken wij je situatie en wensen. Indien mogelijk en verantwoord, krijg je binnen twee dagen een andere zorgverlener aangeboden bij wie je sneller aan de beurt bent. Kost het zoeken naar een goede oplossing meer tijd, dan ontvang je hierover bericht.

ZorgDirect informeert je over de wachttijden van jouw behandeling door met verschillende ziekenhuizen te bellen. In overleg met jou wordt een afspraak gemaakt zodat deze past in jouw agenda.
 

Dit kan online via het aanvraagformulier zorgbemiddeling. Voor een goede bemiddeling is het belangrijk dat wij voldoende gegevens hebben. Vul het formulier daarom helemaal in.

Je kunt ook bellen met onze klantenservice via 0900 1428. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur.

Bij wachtlijstbemiddeling kijken we naar de mogelijkheid om in een ander ziekenhuis geholpen te worden dan waar je nu onder behandeling bent.

Er vindt altijd eerst een afspraak plaats met een specialist in het andere ziekenhuis. Deze neemt niet automatisch het behandeladvies van je eigen ziekenhuis over. Het komt ook voor dat bepaalde behandelingen niet in elk ziekenhuis uitgevoerd kunnen worden.

Kies je voor een ander ziekenhuis, dan vinden alle onderzoeken, behandelingen en nazorg in dat andere ziekenhuis plaats. Mochten er complicaties optreden, dan worden deze ook in dit ziekenhuis behandeld. Je kunt voor deze aandoening dus niet meer terecht in je eigen ziekenhuis.

Wij bemiddelen voor alle behandelingen waarbij je te maken kunt krijgen met wachttijden, zoals:
 

  • opname in het ziekenhuis;
  • dagbehandeling in het ziekenhuis;
  • toegangstijd polikliniek;
  • poliklinische behandeling;
  • diagnostisch onderzoek.

Voor informatie over wachtlijsten van verpleeg- en verzorgingshuizen kun je terecht bij het Zorgkantoor in jouw regio.

In eerste instantie proberen we je zo dicht mogelijk bij huis te helpen. Meestal lukt dit ook wel. Is er echt geen andere mogelijkheid in Nederland, dan kun je ook gebruikmaken van een ziekenhuis in het buitenland, bijvoorbeeld in België of Duitsland. Voor behandelingen in het buitenland heb je wel altijd eerst schriftelijke toestemming van ons nodig.

Je komt in aanmerking voor wachtlijstbemiddeling wanneer er sprake is van een onacceptabele wachttijd in een ziekenhuis. Je kunt wachtlijstbemiddeling aanvragen door het aanvraagformulier zorgbemiddeling in te vullen. Na ontvangst krijg je binnen twee werkdagen een reactie van ons.