Vragen over het declareren van je rekening

Wanneer je een rekening van een zorgverlener hebt ontvangen, dan wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk declareren. Hieronder hebben wij enkele veel gestelde vragen over het declareren van rekeningen voor je op een rijtje gezet.

Staat jouw vraag er niet tussen? Bekijk de informatiepagina over een rekening declareren of stel je vraag via het online contactformulier.

 

Dit kan op verschillende manieren.

 

  • Met de ZorgDirect Declaratie-app. Je maakt een foto van de rekening, vult een paar gegevens in en stuurt je berichtje naar ons. Digitale declaraties betalen wij binnen vijf werkdagen uit.
  • Via Mijn ZorgDirect
  • Schriftelijk. Stuur je declaratie zonder postzegel naar:

    ZorgDirect
    afdeling Declaratie
    Antwoordnummer 30
    7400 VB Deventer

 

Stuur de originele rekening naar ons. Gaat het om een ongeval stuur dan een ingevuld declaratieformulier (PDF) mee. Je kunt ook via Mijn ZorgDirect een declaratieformulier downloaden

Let op:

  • Stuur de originele rekening binnen twaalf maanden na afloop van het jaar naar ons toe.
  • Maak een kopie van de originele rekening (en bij een ongeval ook van het declaratieformulier) voor je eigen administratie. Aanmaningen, herinneringen en kopieën van rekeningen nemen wij niet in behandeling.
  • De rekening moet in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans of Turks geschreven zijn. Is de rekening in een andere taal geschreven? Voeg dan een vertaling van een beëdigd vertaler toe.

Wij betalen je vergoeding in principe binnen vijf werkdagen na ontvangst van je declaratie uit. Vanaf dat moment kun je jouw declaratie ook op de pagina Mijn Declaraties in Mijn ZorgDirect terugzien.

Ja, dat mag. Dit geldt trouwens ook voor andere zorgaanbieders, zoals de tandarts. De zorgaanbieder kan het tarief van een consult of van een geplande behandeling in rekening brengen. 


Let op: de kosten voor een vergeten afspraak worden niet vergoed door onze verzekering!

De overheid heeft bepaald dat de kosten van zorg vanuit de basisverzekering soms niet helemaal worden vergoed. Je krijgt dan te maken met een wettelijke eigen bijdrage of maximale vergoeding.

 

Onze aanvullende verzekeringen bieden in een aantal gevallen een vergoeding voor de  wettelijke eigen bijdrage. 

 

Het verplicht eigen risico wordt ook door de overheid vastgesteld. In 2015 is het eigen risico € 375,-. Het eigen risico is van toepassing op zorg die valt onder de basisverzekering. Maar de eerste € 375,- moet je zelf betalen. Daarna krijg je wel een vergoeding voor de kosten die je hebt gemaakt. 

 

Lees hier voor welke zorg het eigen risico niet geldt.

Het inschrijvingstarief is het bedrag dat jouw huisarts per kwartaal bij ons in rekening brengt. Deze rekeningen worden over het algemeen direct door de huisarts naar ons toegestuurd. 
 

Bij het vaststellen van het inschrijvingstarief wordt rekening gehouden met jouw leeftijd en postcodegebied. Hierdoor kan het inschrijvingstarief per persoon verschillen. Huisartsenzorg en ook het inschrijvingstarief vallen niet onder het eigen risico.

Dit hangt af van de situatie. Spoedvervoer is duurder dan gepland vervoer. De kosten voor ambulancevervoer vallen onder de basisverzekering en dus onder het eigen risico.

Zorgaanbieders declareren voor veel behandelingen in een ziekenhuis zogenoemde DBC-zorgproducten (DBC staat voor diagnosebehandelingscombinaties).

 

Onder een DBC vallen alle stappen die nodig zijn om een aandoening of ziekte te behandelen, van het eerste consult tot en met de laatste controle. Voor een DBC-zorgproduct geldt een vast bedrag. Hierbij wordt uitgegaan van de gemiddelde kosten. In sommige gevallen is zo’n vergoeding dan te hoog (je bent bijvoorbeeld maar kort bij de specialist geweest), maar in andere gevallen te laag (jouw behandeling kostte bijvoorbeeld meer tijd dan normaal).

Stel je vraag aan onze klantenservice via 0900 - 1428 of info@zorgdirect.nl. Of neem contact op met jouw zorgverlener.

Voor behandelingen duurder dan € 250,- moet een tandarts eerst een vrijblijvende offerte maken. Kost een behandeling minder dan €250,- dan is de tandarts alleen verplicht om een offerte te maken als jij daarom vraagt.