• Home
  • Coronavirus: veelgestelde vragen

Coronavirus: de meestgestelde vragen


Heb je een vraag over het coronavirus en je zorgverzekering? Wij hebben de veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet en beantwoord.

 

Op de website van het RIVM vind je meer algemene informatie. Je kunt ook contact opnemen met het RIVM via 0800-1351, tussen 8.00 en 20.00 uur. Naast het advies van het RIVM hebben wij zelf nog extra maatregelen getroffen.

Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes of desinfecterende gel?

Nee, mondkapjes en desinfecterende gel vallen niet onder de basisverzekering. Het RIVM en de GGD’s geven ook aan dat mondkapjes niet nodig zijn. Houd de volgende richtlijnen aan om verspreiding van het virus te helpen voorkomen:

  • was regelmatig en grondig je handen met vloeibare zeep;
  • hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, niet in je handen;
  • gebruik papieren zakdoekjes.

Ik wil me laten testen op het coronavirus, krijg ik dit vergoed?

Het heeft alleen zin om je te laten testen als je gezondheidsklachten ervaart. Preventief testen geeft geen zekerheid. Neem eerst telefonisch contact op met je huisarts bij erger wordende klachten:

  • koorts (meer dan 38 graden);
  • hoesten en benauwdheid.

De huisarts bepaalt of je getest moet worden. Laboratoriumtesten vallen onder de basisverzekering. De kosten kunnen wel onder het eigen risico vallen.

Als ik thuis in quarantaine moet, krijg ik dan een vergoeding uit mijn zorgverzekering?

Wanneer je thuis in quarantaine moet, maak je in principe geen zorgkosten. Quarantaine is een voorzorgsmaatregel om de kans op verdere verspreiding te verminderen.

Wat moet ik doen als mijn ziekenhuis een opnamestop heeft?

Je ziekenhuis neemt contact met je op als je niet terecht kunt of de afspraak op een ander moment wordt ingepland. Je ziekenhuis zorgt ervoor dat je, wanneer nodig, bij een ander ziekenhuis terecht kunt.

Ik wil niet naar het ziekenhuis voor mijn geplande behandeling. Kan ik de afspraak verzetten?

Het is verstandig dan contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of de afspraak zonder risico kan worden verschoven.

Krijg ik mijn zorgkosten vergoed als ik besmet raak?

Zorgkosten voor het behandelen van de ziekte COVID-19 worden vergoed vanuit de basisverzekering. Een vaccinatie tegen het virus is er nog niet. 

Krijg ik mijn zorgkosten vergoed, als ik in het buitenland behandeld moet worden?

Als je zorgverzekering medische kosten in het buitenland niet (voldoende) dekt, is het verstandig om deze mee te verzekeren op je reisverzekering. Heb je een aanvullende verzekering en ga je naar een EU, EER of verdragsland, dan ben je in het buitenland aanvullend tot de kostprijs verzekerd.

Krijg ik de kosten vergoed als ik moet worden overgeplaatst naar Duitsland?

Ja, wanneer u voor de behandeling van COVID-19 (het coronavirus) naar Duitsland wordt overgeplaatst, vergoeden wij de kosten. Normaal geldt er vanuit de basisverzekering een vergoeding tot het Nederlandse tarief. Voor een behandeling van COVID-19 in Duitsland geldt dit niet.

 

Kan ik nog wel terecht bij het ziekenhuis of de huisarts voor spoedeisende hulp?

Ja, je kunt nog steeds terecht bij de huisarts, huisartsenpost of Spoedeisende Hulp. Als je dringend zorg nodig hebt, wacht dan niet. Ziekenhuizen hebben namelijk ook tijd voor andere patiënten dan de mensen die besmet zijn met het coronavirus. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je het virus oploopt in het ziekenhuis, daar hebben zij allerlei maatregelen voor getroffen.

 

Wil je de huisarts of huisartsenpost bezoeken? Neem dan eerst contact op. Is het levenbedreigend? Ga dan direct naar de Spoedeisende Hulp of bel 112.

Andere vraag?

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden? Of wil je meer weten over je zorgverzekering? Neem dan contact op met onze klantenservice.