• Home
  • Moeiteloos carrière maken met personal branding

Moeiteloos carrière maken met personal branding

Carriere door personal branding

Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn: netwerken, je droombaan of -opdracht binnenhalen en zo een succesvolle carrière opbouwen, alleen maar door jezelf te zijn. Toch is dat de kern van personal branding; een effectieve manier om jezelf als professional in de markt te zetten. Hoe simpel kan het zijn? We vertellen je er graag meer over.

Authentiek, persoonlijk en zichtbaar

Een voorbeeld. Stel, je bent op zoek naar een makelaar. Ter oriëntatie volg je alvast twee makelaars op social media. De ene roept alleen maar dat hij de beste of goedkoopste is. De andere laat zien hoe hij met zijn klanten meeleeft en hoe hij zich dag in, dag uit inspant op de huizenmarkt. Daarbij komen successen voorbij, maar ook momenten dat het even tegenzit. Zo krijg je een realistische kijk op het functioneren van de makelaar. Maar je krijgt ook een idee van de persoon achter de functie en hoe het zou zijn om samen met hem je huis te kopen of verkopen.


Welke van de twee vind je geloofwaardiger? De meeste mensen zullen kiezen voor de tweede…

Bouw je eigen merk

Het is inmiddels geen geheim meer dat een authentieke, persoonlijke manier van marketing beter werkt. Mensen (dus ook klanten en recruiters) identificeren zich nu eenmaal gemakkelijker met een persoon dan met een merknaam. Dat betekent trouwens niet dat je zomaar je hele hebben en houwen op straat gooit. Daarin maak je slimme keuzes – en dat is personal branding.

 

Bij personal branding zorg je ervoor dat er een duidelijke lijn zit in de persoonlijke ervaringen die je deelt. Daarbij houd je altijd in het oog welke kwaliteiten en vaardigheden je graag onder de aandacht wilt brengen. Op die manier presenteer je jezelf als merk en bouw je een online en offline reputatie op als kennisprofessional. Die reputatie is en blijft van jou, ook als je wisselt van baan of opdrachtgever.

Personal branding binnen een bedrijf

Als je zzp’er bent, ligt het voor de hand om jezelf te profileren als merk. Maar ook als je bij een bedrijf werkt, kun je best een eigen personal brand hebben. Sterker nog, dat is alleen maar in het voordeel van het bedrijf waar je werkt. Want een bedrijf waar sprekende persoonlijkheden werken, haalt gemakkelijker orders binnen dan een bedrijf vol grijze muizen.

 

Wel ligt het voor de hand dat jouw personal branding niet mag botsen met de uitstraling van het bedrijf. Maar als je een baan hebt die bij je past, is er waarschijnlijk een flinke overlap tussen jouw waarden en doelen, en die van je werkgever. In dat geval versterk je elkaar alleen maar.

Moeiteloos carrière maken

Vergis je niet: personal branding is niet gespeeld. Eigenlijk is het jouw manier van leven die je weloverwogen uitdraagt. Personal branding staat heel dicht bij jezelf; dat maakt het de ideale manier van jezelf profileren als je een hekel hebt aan netwerken, solliciteren of ‘opscheppen’ over jezelf. Want vertellen wat je het liefste doet en wat je dromen en doelen zijn, is iets heel natuurlijks. Als je eenmaal durft, gaat het bijna vanzelf. Zo maak je dus moeiteloos carrière, gewoon door jezelf te zijn. Hoe je dat concreet aanpakt, vertellen we je in een volgende blog.
 

Pas jij personal branding al toe als professional?