Twitter: op de terugweg of nog steeds zakelijk slim?

Zet Twitter zakelijk in

 

Je hoort wel eens zeggen dat Twitter op de weg terug is. Toch zijn er ook genoeg professionals die zeggen dat ze er opdrachten of een baan mee weten te vinden. Het ligt dus maar net aan je doelgroep – en of je het slim aanpakt. In deze blog zetten we een aantal tips voor je op een rij om Twitter zakelijk slim in te zetten. Je zult er maar net die ene droombaan mee binnenhalen…

Begin met de basis

Zorg voor een goed profiel. Bedenk een gemakkelijk te onthouden accountnaam en gebruik de ruimte die je hebt om in kernwoorden aan te geven wie je bent en wat je doet. Upload in ieder geval een verzorgde profielfoto (foto’s doen het beter dan logo’s, tenzij je KLM bent) en een achtergrondafbeelding. Vergeet vooral je website niet te vermelden (eventueel kun je hiervoor ook de URL van je LinkedIn-profiel gebruiken).

 

Volg anderen. Om te beginnen, kun je zoeken op trefwoorden of bekenden van je volgen. Vergeet je concurrenten niet – ook zij maken deel uit van je relevante Twitter-community! Op basis daarvan zal Twitter je vanzelf suggesties gaan geven in de vorm van gelijksoortige accounts. Houd bij het volgen van andere accounts steeds voor ogen wie je doelgroep is en wat je wilt uitstralen. Anderen kunnen ook zien wie je volgt.

Naarmate je accounts volgt, zullen sommige je gaan terugvolgen. Dat gebeurt vaak op basis van je profiel en de tweets die je al hebt verzonden. Een andere manier om volgers te krijgen, is door je Twitter-account te vermelden op je website, visitekaartje, onderaan je e-mails…

Je bent gestart. Wat moet je vanaf nu zeker wel doen?

Hou er regelmaat in. Accounts waarvan de laatste tweet maanden geleden is, worden langzaam maar zeker door steeds meer mensen ontvolgd. Plan tijd of vaste momenten om op Twitter te kijken, bijvoorbeeld in de trein op weg naar je werk.

 

Maak je tweets gemakkelijk leesbaar. De meest gebruikte structuur is: tekst – een verkorte link – enkele hashtags (kernwoorden waarop je wilt dat je tweet wordt gevonden). Lezers zijn hieraan gewend en kunnen tweets in deze vorm daardoor gemakkelijk lezen. Dat is belangrijk, want scrollen door de Twitter-tijdlijn gaat heel vlug. Wat niet snel te lezen is, laten lezers vaak voorbijgaan.

 

Om dezelfde reden kun je tweets het beste kort houden, ook al staat Twitter langzaam maar zeker meer tekens toe. Verdeel je verhaal niet over meerdere tweets (dat leest heel onhandig), maar train jezelf om het kort te houden. Een afbeelding bij je tweet gebruiken kan er ook aan bijdragen dat mensen stoppen met scrollen en kijken naar wat je te melden hebt.

 

Maak een aantrekkelijke mix van tweets. De basis zou moeten bestaan uit kennis delen, zoals tips, blogs en positieve ervaringen. Vul dat aan met reacties, vragen, het retweeten van tweets van anderen, bedankjes en het met elkaar in contact brengen van volgers. Blijf altijd bedenken of wat je tweet past bij de uitstraling die je tegenover klanten of recruiters wilt hebben. Dat betekent trouwens niet dat je nooit iets persoonlijks mag twitteren. Af en toe een menselijk gezicht erbij kan ook heel positief zijn.

 

Let op: tweets waarin je jezelf of je diensten promoot (zoals “Ik ben per direct beschikbaar als…” vormen maar een heel klein onderdeel van je tweets. Sterker nog: als je dit te veel doet en (bijna) alleen maar promotionele tweets verstuurt, zullen mensen daarop afhaken. Afwisselen en de gunfactor opbouwen door kennis te delen is heel belangrijk.

Goed bezig. Maar wat kun je beter niet doen?

Geautomatiseerde tweets versturen. Er zijn tools die automatisch links naar oude blogberichten voor je twitteren, met het risico dat je een bericht deelt dat totaal niet meer actueel is. Tools die iedereen die jou volgt meteen een privébericht sturen, zijn een grote irritatie voor veel mensen. Grote kans dat ze je meteen weer ontvolgen dus. Ook tweets als ‘Ik vind een video leuk op YouTube’, tweets die eigenlijk een Facebook-bericht zijn dat veel te lang is voor Twitter en tweets waarin wordt vermeld hoeveel nieuwe volgers en ontvolgers je die week had, hebben geen meerwaarde voor je volgers. Tweets gericht inplannen kan wel handig zijn, maar blijf altijd rekening houden met het tijdstip en blijf alert. Je zult maar een grapje ingepland hebben staan dat door een actualiteit heel ongepast wordt…

 

Steeds hetzelfde twitteren. Een account met een tijdlijn die vol staat met dezelfde tweet (in het algemeen verstuurd, of steeds naar een ander Twitter-account) zal niet veel volgers trekken. In feite is dit gewoon spam. Dat geldt trouwens ook voor reclameberichten die je per DM (privébericht) verstuurt.

Trending topics misbruiken. Inspelen op de actualiteit kan, als het echt passend is, heel goed werken. Maar een hashtag die het goed doet er geforceerd bij halen of gewoon willekeurig aan je tweets toevoegen, staat knullig en spammerig.

 

Alleen naar het aantal volgers kijken. Ga niet voor zo veel mogelijk volgers, maar voor kwalitatieve en actieve volgers, die echt iets met je vak te maken hebben en die mogelijk een bijdrage kunnen leveren aan je carrière (of jij aan die van hen). Ga zeker geen volgers kopen.

 

Je slecht gedragen. Schreeuw niet (dus geen tweets in hoofdletters) en wees niet die ene twitteraar die alleen maar zure of betweterige tweets plaatst. Tweet zoals je graag gezien wilt worden: sympathiek, verzorgd en deskundig.

 

Heb jij al eens een zakelijk succesje behaald via Twitter? Laat het ons weten op onze Facebookpagina.