Train your own mind: wilskracht

Wilskracht is het vermogen om iets te willen en dat ook te doen, ook als dat meer moeite kost dan wat je van nature gewend bent. Wilskracht is onmisbaar om te genieten van de tijd waarin je leeft, om je doelen te bereiken, om productief te zijn en om gezond te blijven. Hoe meer wilskracht, hoe meer veerkracht.

 

Om je wilskracht te gebruiken is het belangrijk dat je begrijpt hoe het werkt. Je kunt wilskracht vergelijken met een spier. De kracht hiervan verschilt per persoon, net als bij een fysieke spier. Maar voor iedereen geldt dat gebruik van de spier leidt tot vermoeidheid, waardoor de spier minder gaat functioneren. Wilskracht is dus eindig en raakt uitgeput bij gebruik.

 

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat voor verschillende taken uit dezelfde voorraad wilskracht geput wordt. Als je jouw wilskracht dus hebt opgebruikt bij het integreren van nieuwe sportactiviteiten in je dagelijks programma, zul je het halen van deadlines op je werk misschien lastiger vinden. Als je de wilskracht overdag gebruikt hebt om vriendelijk te blijven tegen een vervelende collega, dan zal het ’s avonds waarschijnlijk op zijn, waardoor je uitvalt tegen je partner of kind.

 

De meesten van ons hebben maar een kleine voorraad wilskracht. Dit is de reden dat pogingen om te lijnen, te stoppen met roken of je gedrag te veranderen meestal snel mislukken.

 

Omdat je voorraad wilskracht beperkt is en je dus gemakkelijk afdwaalt van je doelen, is het van groot belang dat je die voorraad bewust en gericht inzet. Elke keer dat je wilskracht succesvol gebruikt zal je spier iets sterker worden. Dus als je iets doet, zorg ervoor dat het lukt!

 

Gebruik deze tips om je wilskracht succesvol te gebruiken en vergroten.

  1. Maak keuzes: je kunt maar één nieuw ding tegelijk aanpakken.
  2. Breng mogelijke verleidingen in kaart en bedenk van tevoren hoe je hier mee om zult gaan.
  3. Kies een positief doel. Iets positiefs realiseren kost minder wilskracht dan iets ‘moeten’ of ‘ergens mee stoppen’. 
  4. Stel een doel voor de komende veertig dagen: korte termijn doelen zijn gemakkelijker te halen dan lange termijn doelen.
  5. Probeer je doel zo snel mogelijk te zien als een gewoonte. Gewoontes kosten geen wilskracht.
  6. Monitor jezelf: het bijhouden van je voortgang of je dagelijkse gewoonten heeft een positief effect op je gedrag.
  7. Herken de signalen dat je wilskracht uitgeput raakt.
  8. Wees lief voor jezelf en beloon jezelf.