Wat en wanneer kun je het beste eten? Vier tips

Je lichaam heeft energie nodig voor elke beweging die je maakt. Deze energie kun je halen uit je voedsel. Daarbij is het belangrijk dat je voor de arbeid gaat eten. Je eet namelijk om je energiek te voelen én om iets voor elkaar te krijgen. Na een drukke werkdag of na het sporten eten, doe je vooral om tot rust te komen en om te herstellen.

 

Veel mensen onderschatten de waarde van het moment van eten. Vooral het eten van koolhydraten of flinke porties in de avond, om vervolgens te relaxen, is zinloos en zorgt voor energieopslag. Eet ook niet de hele dag door. Geef je lichaam de ruimte om energie optimaal te verbruiken. Dan voel jij je ook beter.

 

Onze tips:

  1. Ontbijt en lunch goed en bouw de dag af na 16.00 uur, tenzij je daarna nog gaat sporten.
  2. Eet gezonde koolhydraten voor fysieke én mentale inspanning. Dus ook voordat je aan een intensieve werktaak begint.
  3. Kom je niet meer in actie? Eet dan een lichte maaltijd. Veel groenten en eiwitten eten om van een dag of training te herstellen, is altijd goed.
  4. Vaak last van een energiedip na het eten of van snackattacks? Dan eet je waarschijnlijk te veel (verborgen) suiker, te onregelmatig of te grote porties.