Je LinkedIn-profiel invullen: 10 tips voor een goede basis

LinkedIn kan een ontzettend handige tool zijn bij het bouwen aan je carrière. Als je LinkedIn goed gebruikt, is het je online cv, een adresboek dat je (dankzij de app op je mobiele telefoon) altijd bij de hand hebt, een forum om te sparren met vakgenoten, een publicatieplatform om je expertise te laten zien en natuurlijk een netwerksite om contacten te leggen. Allemaal in één! Maar dan moet je je LinkedIn-profiel wel goed invullen. Met deze 10 tips kom je al een heel eind.

1. Een professionele en actuele foto

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Nou moet je het belang van de woorden in de rest van je profiel zeker niet onderschatten, maar een goede foto is een goed begin. Kies voor een foto waar je op staat zoals je gezien wilt worden door belangrijke klanten of leidinggevenden – dus liever geen vakantiekiekje of een trouwfoto. Denk aan je kleding en de achtergrond waar je voor staat en zorg dat je ogen te zien zijn.

2. Je naam

Deze zou heel gemakkelijk moeten zijn. Toch voegen sommige mensen iets extra’s aan hun naam toe, zoals hun telefoonnummer of titel. Dat is niet de bedoeling – daar zijn andere plekken voor. Je naam is je naam en niets anders.

3. Een kopregel

Bij je naam wordt je kopregel getoond. Standaard is dat je huidige functie, maar je kunt hem ook aanpassen – bijvoorbeeld een functieomschrijving die je ambieert en zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Dat aanpassen is ook handig als je beschikbaar bent, want dat kun je hier aangeven.

Punt 1, 2 en 3 zijn extra belangrijk, omdat ze worden weergegeven bij alles wat je op LinkedIn doet, en in de zoekresultaten van Google.

4. Contactgegevens

Vul je contactgegevens zo volledig mogelijk in en houd ze actueel. Hier kun je ook links toevoegen naar je website/blog en socialmediaprofielen.

5. Samenvatting

Je samenvatting is de kans om de bezoeker van je profiel kort en krachtig uit te leggen wat je voor hem of haar kunt betekenen. Vertel wie je bent, wat je goed kunt en wat dat oplevert voor mensen die met jou werken. Zeg iets over je ambities en motivatie en eindig met een ‘call to action’: nodig bijvoorbeeld uit om contact met je op te nemen.

6. Je ervaring

Voeg je (werk)ervaring toe en in welke periode je deze hebt opgedaan. Denk hierbij weer vooral aan wat deze werkervaring kan betekenen voor de functie die je nu ambieert.

7. Vaardigheden

Hier kun je helemaal naar eigen inzicht vaardigheden aangeven. Anderen kunnen vervolgens onderschrijven dat je een bepaalde vaardigheid hebt. De 10 vaardigheden met de meeste onderschrijvingen komen duidelijk naar voren in je profiel.

8. Aanbevelingen

Waar onderschrijvingen met één klik worden gegeven, zijn aanbevelingen meer waard. Bij een aanbeveling vraag je mensen met wie je hebt gewerkt om kort te omschrijven hoe ze dat vonden. Het kan best een stap zijn om hierom te vragen, maar aanbevelingen zijn wel een krachtig middel om te laten zien waarom mensen met jou in zee moeten gaan.

9. Puntjes op de i

Eigenlijk staat je basis nu al. Maar je kunt nog allerlei puntjes op de i zetten om het nog mooier te maken:

  • Pas de URL van je LinkedIn-profiel aan, zodat er niet zo’n lang nummer in staat, maar iets dat goed te onthouden is.
  • Voeg projecten, publicaties, opleidingen, talen en vrijwilligerswerk toe. Aan de rechterkant van je profiel heb je de mogelijkheid om deze en andere onderdelen toe te voegen.

Hoe completer je profiel is, hoe beter je wordt gevonden. Maar voeg wel alleen onderdelen toe die relevant zijn voor het werk dat je wilt doen.

10. Actie!

Zo, je hebt een profiel dat gezien mag worden. Nu is het tijd om daar dan ook voor te zorgen. Leg contact met collega’s en studiegenoten. Meld je aan bij groepen, beantwoord vragen en deel je kennis. Plaats updates en actualiseer je profiel regelmatig. Zo gebruik je LinkedIn optimaal om onder de aandacht te komen bij mensen die je verder kunnen helpen. Daar kan veel moois uit voortkomen!