Van voornemen naar succes

Van voornemen naar succes

We stellen gemiddeld vijf keer per jaar goede voornemens op, onder andere in januari, maar ook voor en na de zomervakantie. Dit kunnen doelen zijn om af te vallen, meer te bewegen of trainen voor een wedstrijd. Maar ook voornemens om vaker een boek te lezen, meer te ontspannen en tijd door te brengen met het gezin vallen hieronder. Dat mensen vaak nieuwe plannen maken, geeft dus eigenlijk al aan dat ze veel voorgenomen acties niet volhouden. Maar hoe kan dat? En wat kan je doen zodat het wel gaat lukken?

 

We willen té snel, té veel! Binnen drie maanden twintig kilo afvallen, in tien weken klaar zijn voor een marathon, elke avond voor het slapen een heel boek lezen. Het doel is gewoon niet haalbaar, of het vraagt een te grote aanpassing van de huidige leefstijl.

 

Onze tips

  • Maak een nieuwe planning. En zorg ervoor dat de nieuwe aanpassing geen grote consequenties heeft voor je huidige leefritme. Subtiel veranderingen doorvoeren is de sleutel tot succes.
  • Zet kleine stapjes. Begin met één verandering in je voedingspatroon als je gezonder wilt eten en voeg daar steeds een gezonde maaltijd of tussendoortje aan toe. Je hoeft namelijk niet alles in één keer goed te doen.
  • Train je discipline. Probeer je discipline te trainen door je aan je voornemens te houden. Wanneer de stap klein is, zal het minder moeite kosten. Je zult merken dat dit net als een spier steeds sterker wordt.
  • Wees niet bang! Iedereen gaat wel eens onderuit. Het zal vast een keer voorkomen dat je je niet aan je voornemens houdt. Gooi niet gelijk de handdoek in de ring, maar pak gewoon de draad weer op.
  • Vier je successen! Sta stil bij je voortgang. Ook al was de stap misschien klein, dit mag gevierd worden. Je zult merken dat je meer energie en motivatie krijgt om de lat steeds hoger te zetten wanneer jij je doelen behaalt.

 

Heb jij nog andere tips waarmee je jouw goede voornemens haalt? Vertel het op onze Facebookpagina.