De voordelen van yoga

Hardlopen met muziek

 

In elke stad vind je tegenwoordig meerdere yogascholen, in de lokale sportschool kun je terecht voor yogales en bij sommige bedrijven zelfs op de werkvloer. Yoga is ongekend populair. En terecht: het heeft veel voordelen. Wat yoga betekent voor lichaam en geest:

Lichaam

Je traint verschillende grondmotorische eigenschappen: kracht, lenigheid, coördinatie en balans. Je wordt sterker, soepeler en hebt een beter evenwicht.
Je houding verbetert: door de aandacht voor de juiste houding én doordat je sterker wordt, krijg je een betere lichaamshouding. Het wordt gemakkelijker om rechtop te staan en te zitten.
Het kan gezondheidsklachten verminderen. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat yoga je gezondheid kan verbeteren. Zo ondervonden onderzoekers van John Hopkins Medicine dat yoga patiënten met artritis kan helpen om klachten te verminderen. (1)

Geest

  • Het vermindert stress: verschillende onderzoeken tonen aan dat yoga stress vermindert en kan helpen bij angstklachten en depressie. (2)
  • Ook bij ‘gezonde’ mensen heeft yoga een positieve impact op de gemoedstoestand. Wetenschappers onderzochten het effect van yoga op het humeur van deelnemers in een 12 weken durend onderzoek. De testpersonen gaven aan een beter humeur en minder last van angst te hebben. Op hersenscans was te zien dat er een toename was van gamma-aminozuurboter in de hersenen. Dit is een neurotransmitter verantwoordelijk voor kalmte en afname van angstgevoelens en stress. (3)
  • Onbewust pik je de voordelen van mindfulness en meditatie mee: tijdens de yogales focus je op je ademhaling en het uitvoeren van bewegingen. Je leert je concentreren op hoe je lichaam voelt, zonder er een oordeel over te vellen. Het nut van meditatie en mindfulness is uitgebreid aangetoond in verschillende wetenschappelijke onderzoeken. Het verandert de structuur van je brein in positieve zin: het angstcentrum (amygdala) krimpt en de grijze stof in je prefrontale cortex (verantwoordelijk voor herinneringen, het probleemoplossend vermogen, beslissingen nemen en planning) en hippocampus (verantwoordelijk voor stressreductie) neemt toe. (4)

Doe jij aan yoga? Als je het nog nooit hebt geprobeerd, geef het dan een kans en ervaar wat het voor jou doet.

 

Bronnen

1: S. H. Moonaz, C. O. Bingham, L. Wissow, S. J. Bartlett. Yoga in Sedentary Adults with Arthritis: Effects of a Randomized Controlled Pragmatic Trial. The Journal of Rheumatology, 2015; 42 (7): 1194 DOI: 10.3899/jrheum.141129

 

2: Chris C. Streeter, Patricia L. Gerbarg, Theodore H. Whitfield, Liz Owen, Jennifer Johnston, Marisa M. Silveri, Marysia Gensler, Carol L. Faulkner, Cathy Mann, Mary Wixted, Anne Marie Hernon, Maren B. Nyer, E. Richard P. Brown, John E. Jensen. Treatment of Major Depressive Disorder with Iyengar Yoga and Coherent Breathing: A Randomized Controlled Dosing Study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 2017; DOI: 10.1089/acm.2016.0140

2: Jessica R. Morgan, Marlysa Sullivan, Akihiko Masuda, Erin Tully, Lindsey L. Cohen, Page L. Anderson. A Case Series on the Effects of Kripalu Yoga for Generalized Anxiety Disorder. International Journal of Yoga Therapy, 2016; DOI: 10.17761/1531-2054.0.0.000

2: L. A. Uebelacker, G. Tremont, L. T. Gillette, G. Epstein-Lubow, D. R. Strong, A. M. Abrantes, A. R. Tyrka, T. Tran, B. A. Gaudiano, I. W. Miller. Adjunctive yoga v. health education for persistent major depression: a randomized controlled trial. Psychological Medicine, 2017; 1 DOI: 10.1017/S0033291717000575

 

3: Streeter et al. Effects of Yoga Versus Walking on Mood, Anxiety, and Brain GABA Levels: A Randomized Controlled MRS Study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 2010; 100819060353058 DOI: 10.1089/acm.2010.0007

 

4: Britta K. Hölzel, James Carmody, Mark Vangel, Christina Congleton, Sita M. Yerramsetti, Tim Gard, Sara W. Lazar. Mindfulness practice leads to increases in regional brain gray matter density. Psychiatry Research: Neuroimaging, 2011; 191 (1): 36 DOI: 10.1016/j.pscychresns.2010.08.006