Vijf valkuilen waardoor we stoppen met fitness (en hoe het nu wel gaat lukken)

Vijf valkuilen waardoor we stoppen met fitness


Voel je niet uitzonderlijk als individueel trainen in een fitnesscentrum voor de zoveelste keer mislukt is. Je bent niet de enige. Maar wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je het nu wel volhoudt? We nemen je mee in de vijf valkuilen waardoor mensen stoppen en je krijgt tips!

Valkuil 1: Je doet maar wat

Schakel een trainer in, een gepassioneerde instructeur die jou precies vertelt welke oefeningen aansluiten op jouw wensen en fysieke mogelijkheden. Een instructeur die je in de gaten houdt en je naam kent als je binnenkomt. Een instructeur die je elke zes weken op het matje roept om te meten en samen met jou (tussen)doelen (bij)stelt.

Valkuil 2: Geen regelmaat

Het grote voordeel van fitness is dat je kunt komen en gaan wanneer je wilt. Dat is ook gelijk het nadeel. Je hebt geen stok achter de deur, je doet het voor jezelf en niet voor een ander of team. Door tijd te plannen én je eraan te houden wordt het vanzelf een gewoonte om bijvoorbeeld elke dinsdagavond of vrijdagochtend te gaan.

Valkuil 3: Het is saai

Als iets niet leuk is, stop je er mee. Zelfs degene met een ijzeren discipline. Stop met fitness en kies voor een andere sport als je echt je draai niet kunt vinden. Of varieer in trainingen en probeer zoveel mogelijk aan te sluiten bij de groepslessen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die groepslessen volgen meer gemotiveerd zijn om te blijven sporten. Samen trainen is leuker!

Valkuil 4: Sporten na het werk

Veel mensen haken af, omdat ze moe zijn na een dag werken. Logisch. Plan daarom je sportmomenten zoveel mogelijk op een tijdstip dat je er de tijd en energie voor hebt, bijvoorbeeld op een vrije dag.

Valkuil 5: Geen doelen stellen

Een doel zonder actie is slechts een droom. Het stellen van kortetermijndoelen is beter, omdat het ervaren van succes motiveert om door te gaan. Stel elke zes weken een doel en spreek dit uit naar je omgeving.

 

Succes!