Verminder stress: beweeg meer!

Verminder stress

Stress zien we als een negatieve factor in ons leven, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn: gezonde stress maakt je alerter tijdens een presentatie voor een groep, belangrijk gesprek of een inspannende bezigheid (bijvoorbeeld intensief sporten). Positieve stress maakt ons scherp, actief en productief.

 

Wil je toch graag stress verminderen, dan kan gematigd bewegen hierbij helpen. Het vermindert de aanmaak van cortisol en stimuleert de aanmaak van de ‘gelukshormonen’ dopamine en serotonine.

 

Vraag aan een willekeurige vriend hoe het met hem/haar gaat en reken er maar op dat je het antwoord “goed, maar druk!” krijgt. Met onze bomvolle agenda’s vliegen we van hot naar her, maar toch weten we het te presteren om dat zittend te doen! Daarom hebben wij wat tips voor je om ook tijdens een drukke dag te werken aan het verminderen van stress.

 

  • Beweeg voordat je aan een lastig gesprek of moeilijke taak begint. Tien minuten wandelen is al genoeg.
  • Sta elk uur even op: loop naar een andere verdieping om je drinken te halen.
  • Probeer je taken eens staand uit te voeren: denk aan vergaderen, of werken achter een standing desk.
  • Heb je een afspraak met een vriend(in)? Maak dan eens samen een wandeling in het park, in plaats van zittend koffie te drinken in een café.
  • Wanneer je thuis komt, plof dan niet gelijk op de bank, maar zorg voor een half uurtje lichte inspanning: tuinieren, yoga of fietsen bijvoorbeeld.
  • Heb je een hond? Begin en eindig de dag met een flinke wandeling. De hond blij, jij blij! (Dit kan natuurlijk ook zonder hond.)

Laat je ons weten hoe het gaat?