Train je veerkracht - Optimisme

 

De wereld verandert snel en er zijn veel prikkels. We willen veel én er worden veel eisen aan ons gesteld. Dit geeft soms stress. Hoe veerkrachtiger we zijn, hoe beter we opgewassen zijn tegen al deze prikkels. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend om aan hun fysieke fitheid te (willen) werken. Het werken aan onze mentale fitheid is alleen nog veel minder vanzelfsprekend.  Dat is jammer, want mentale fitheid heeft net zoveel effect op je gezondheid en welbevinden als fysieke fitheid. 

 

Binnen de positieve psychologie zijn veel praktische en effectieve oefeningen beschikbaar waarmee je door middel van kleine dagelijkse gewoontes je wilskracht, zelfvertrouwen en optimisme kunt opbouwen. Mentale fitness noemen wij dat. Toch is het voor veel mensen nog steeds minder normaal om hun geest te trainen dan hun lichaam: “Er is toch niets mis met mij?”. Alsof er iets mis moet zijn om aan je fitheid te werken.

 

Het zou toch mooi zijn als mensen hun veerkracht ontwikkelen terwijl er (nog) niets mis met ze is? Om sterker te worden, om fitter te worden en om erger te voorkomen. Eén van de manieren om je mentale veerkracht te vergroten, is werken aan je optimisme. Doe je mee?

Zet elke dag bewust even je roze bril op

Optimisme draagt bij aan je veerkracht, maar niet iedereen is van nature optimistisch. Mensen die optimistisch denken, zien lastige situaties als:

 

  • Iets tijdelijks
  • Iets wat in een specifieke context is gebeurd
  • Iets wat niet volledig door jezelf wordt veroorzaakt
  • Iets wat waarschijnlijk goed zal aflopen

 

Klinkt dat je raar in de oren? Het goede nieuws is dat je een meer optimistische stijl kunt aanleren. Naast je persoonlijke aanleg wordt 50% van je denkstijl bepaald door training en oefening. Probeer vanaf vandaag bij tegenslag te denken dat deze tijdelijk is, situatie-gebonden en niet alleen door jou veroorzaakt én dat er een grote kans is dat de situatie positief zal uitpakken.

 

Een andere manier om een meer optimistische denkstijl te trainen is elke ochtend bedenken wat voor prettige verrassing je die dag zou kunnen krijgen. Niet om te zorgen dat het gebeurt, maar wel om je geest te trainen in het zien van een positieve uitkomst. Effectief en nog leuk ook!

 

Meer optimisme trainen? Doe de module ‘Optimisme’ binnen GRIP.