Van onzichtbaar tot ongegeneerd: 5 workouts die je op je werk kunt doen


We weten allemaal dat bewegen gezonder is dan stilzitten. Toch brengen we vaak een groot deel van onze werkdagen zittend achter ons bureau door. Geen nood: met een beetje fantasie doe je gewoon wat mini-workouts op je werkplek. Wij hebben alvast 5 oefeningen voor je op een rij gezet, van onzichtbaar tot ongegeneerd. Je hoeft je dan ook nergens voor te schamen: het gaat tenslotte om je gezondheid.

1. Span aan en laat los

Deze oefening is eigenlijk een workout en ontspanningsoefening in één. En je kunt hem ook nog eens heel onopvallend doen. Span een bepaald deel van je lichaam een seconde of tien zo strak mogelijk aan. Bal bijvoorbeeld je vuisten, span je buikspieren aan of knijp je billen samen. Dit is de workout. Als je vervolgens weer ontspant, voel je duidelijk het verschil tussen spanning en ontspanning. Dat kan je helpen om onbewust opgebouwde spanning tijdens je werkdag beter op te merken en los te laten.

2. Strek en draai je soepel

Van lang in één houding zitten kunnen je spieren flink gaan vastzitten. Af en toe wat strekken en je gewrichten losdraaien kan voorkomen dat je daar last van krijgt. Ga van boven naar beneden je hele lichaam langs: strek je armen recht omhoog en beweeg vanuit die positie naar links, naar rechts en naar achteren. Laat je armen weer zakken en draai je hoofd naar links en naar rechts. Vervolgens kun je rondjes draaien met je schouders en polsen, je bekken iets naar voren en achteren kantelen, je enkels draaien en (als je schoenen dat toestaan) bewegen met je tenen. Vergeet niet ook je benen te strekken – één voor één of allebei tegelijk. Misschien kun je nog wel meer plekjes vinden die je op deze manier los kunt strekken of draaien.

3. Zet je benen aan het werk

Zelfs als je werkplek een bureaustoel is, kun je je benen flink aan het werk zetten. Dat begint al terwijl je gaat zitten: maak er een squat van! Laat je billen zakken alsof je gaat zitten, maar blijf een tijdje boven je stoel hangen. Let er wel op dat je geen holle onderrug trekt en dat je knieën niet verder naar voren komen dan je tenen. Wedden dat je je bovenbenen gaat voelen? Je kunt natuurlijk ook een paar keer overeind komen en weer in een squat zakken voordat je echt gaat zitten. Behalve bij je bureaustoel kun je deze oefening ook op de wc doen als je liever niet wilt dat je gezonde gewoontes erg opvallen op de werkvloer.

4. Swing je taille slanker

Zittend aan een zandloperfiguur werken? Dat kan ook. Ga goed rechtop zitten op je bureaustoel, met je voeten naast elkaar recht voor je op de grond. Draai vervolgens naar links en pak met beide handen je arm- of (als je zo lenig bent) rugleuning. Draai weer terug en doe hetzelfde naar de rechterkant. Zo zet je de spieren in je zij aan het werk en het kan nog prettig zijn voor je rug ook. Als deze oefening je nog niet pittig genoeg is, kun je hem ook doen met je voeten van de vloer.

5. ‘Do the funny walk’

Ben je alle schaamte voorbij? Dan hebben we tot slot nog een oefening voor je waarbij je je bureau verlaat en in de voetsporen van John Cleese treedt. Heb je zijn sketches met ‘funny walks’ wel eens gezien, bijvoorbeeld in Fawlty Towers of Monty Python’s Flying Circus (bij het Ministry of Silly Walks)? Dat kun jij ook! Loop eens met lunges naar het koffiezetapparaat of het toilet. Daarvoor zet je een grote stap naar voren en zak je diep door je voorste been – zo diep dat de knie van je achterste been bijna de grond raakt. Pas wel weer op dat de knie van je voorste been niet verder naar voren komt dan je tenen. We zijn benieuwd naar de reacties van je collega’s ;-)


Genoeg inspiratie? Doe dan vandaag nog je favoriete mini-workout. Eventueel kun je op je pc of telefoon een herinnering instellen, zodat je niet vergeet om de oefeningen te doen. En laat het ons vooral weten als je nog meer workouts voor op de werkvloer kent!