Begin aan je wintersport-trainingsschema

Trainen voor de wintersport

Helaas komen veel mensen geblesseerd terug van hun skivakantie. En hoewel er altijd iets mis kan gaan, is de kans op een blessure veel kleiner wanneer je sterk bent en een goede conditie hebt voordat je de piste op gaat. Er zijn verschillende eigenschappen die je kunt trainen om goed voorbereid te zijn: conditie, balans, kracht en explosiviteit. Ga jij op wintersport? Begin dan nu alvast aan je trainingsschema om jezelf voor te bereiden. Hoe eerder je begint, hoe meer baat je ervan hebt.

Conditie

Je algemene uithoudingsvermogen breng je op peil met duurtraining en intervallen. Als het kan, kies dan een sport die qua beweging lijkt op wat je gaat doen. Voor skiërs zijn dat skaten en schaatsen. Voor snowboarders golfsurfen, longboarden of skateboarden en voor langlaufers natuurlijk nordic walking. Beschik je niet over de materialen of omgeving om deze sporten te beoefenen, kies dan voor hardlopen, fietsen of zwemmen. Wil je indoor trainen, pak dan eens een training op de stairmaster. 

Stabiliteit

Een sterke romp houdt je lichaam rechtop. Train dus altijd op core stability. Een goede training om je balans en kracht te vergroten is power yoga. Daar wordt je gelijk ook soepeler van: drie vliegen in één klap! Oefeningen om je stabiliteit te trainen zijn (side) plank, hip bridge, superman en dead bugs.

Explosiviteit

Breng je maximale kracht snel op gang door te trainen op explosiviteit. Dat klinkt heftig, maar in de praktijk is het vrij eenvoudig: doe sprongoefeningen. Wil je een groepsles volgen, kijk dan eens naar HIIT-training of Grit Plyo van Les Mills. Train je thuis, voeg dan sprongen toe aan je schema: zowel met één als met twee benen, zijwaarts en omhoog. Explosiviteit train je met de volgende oefeningen: box jump, squat jump, skater jump, jump lunges.

Kracht

Sterke spieren maken wintersport leuker: je gaat naar huis zonder blessure en je kunt langer door skiën zonder te verzuren en vermoeid te raken. Je knieën kunnen de klappen beter opvangen en wanneer je valt vang je jezelf gemakkelijker op. Krachttraining is de basis van je wintersport-trainingsschema. Krachtoefeningen om in je schema op te nemen zijn: squats, overhead lunges, wall sit, push ups en tricep dips.

 

Probeer minimaal acht weken van tevoren te beginnen met trainen. Train twee keer per week je kracht, en neem twee conditietrainingen op in je schema. Succes!