5 tips om genoeg te bewegen als je thuiswerkt

Tips voor beweging bij thuiswerken door ZorgDirect


Thuiswerken heeft veel voordelen, maar ook valkuilen. Voor je het weet, open je je laptop alvast tijdens je ontbijt, lees je tijdens koffiepauzes je mail en neem je ook je lunch mee naar je werkplek. En dat terwijl we allemaal weten dat ons lichaam zich beter voelt bij een beetje beweging. Daarom hebben we 5 tips voor je om ook tijdens het thuiswerken genoeg te bewegen.

1. Begin met je werkplek

Genoeg bewegen tijdens het thuiswerken begint bij je werkplek. Een bureaustoel nodigt nogal eens uit tot achteroverleunen of in elkaar zakken. Kies je voor een balanskruk, dan heb je automatisch een actieve zit, waarbij je allerlei spieren gebruikt om rechtop te blijven zitten. Een stapje verder is een bureau waarachter je staand werkt. Nog niet actief genoeg? Er is zelfs fitnessapparatuur verkrijgbaar waarmee je kunt werken op een fiets of loopband. Zo kom je wel heel gemakkelijk aan die gezonde 10.000 stappen per dag!

2. Beweeg in je pauzes

Over stappen gesproken: een stappenteller is een goede manier om bij te houden hoeveel beweging je op een dag al hebt gehad. Dat kan je net dat duwtje in de rug geven om wat extra stappen te zetten, bijvoorbeeld tijdens je pauzes. Pauzes nemen is belangrijk, dus sla ze niet over en vul ze in met beweging. Ga wandelen tijdens je lunch en doe wat korte oefeningen terwijl het koffiezetapparaat warm wordt. Dat kan van alles zijn: een paar yoga-oefeningen of squats, maar ook even touwtjespringen of een paar keer de trap op en neer. Het voordeel van thuiswerken is dat je je geen zorgen hoeft te maken over starende collega’s: niemand die je ziet!

3. Combineer werken en bewegen

Het is trouwens niet zo dat je alleen tijdens pauzes kunt bewegen. Ben je aan het brainstormen over wat je op je Facebook-pagina gaat zetten? Of twijfel je over de precieze structuur van je volgende artikel of presentatie? Dat denkwerk kun je ook heel goed bewegend doen. Misschien staat er bij jou thuis nog wel ergens een hometrainer of roeimachine te verstoffen. Ga daar eens op zitten in plaats van achter je bureau en laat die ideeën dan maar komen.

4. Ga de deur uit

Bewegen is goed, buiten bewegen is nog beter. Probeer af en toe een reden te vinden om naar buiten te gaan, bijvoorbeeld om te brainstormen. Door een andere omgeving kom je vaak ook op andere ideeën. Je zou zelfs af en toe op een flexplek kunnen gaan werken om in beweging te komen. Stap voor een zakelijke afspraak liever niet in de auto, maar ga lopend, met de fiets en/of met het openbaar vervoer. Mocht je toch met de auto gaan, dan kun je altijd nog verderop parkeren en het laatste stukje lopend afleggen. Eenmaal aangekomen neem je natuurlijk de trap in plaats van de lift. Heb je een bespreking met een klant of vakgenoot? Als jullie er allebei voor openstaan, kan dat ook tijdens een wandeling.

5. Maak er een gewoonte van

Je ziet het: genoeg bewegen voor thuiswerkers kan in kleine, simpele dingen zitten. Met 30 minuten per dag heb je al genoeg beweging. Dat is goed te doen, toch? Je houdt het bewegen zeker vol als je er een gewoonte van maakt. Richt je werkplek gezond in, plan elke werkdag bewegingspauzes in en kijk regelmatig op je stappenteller. Wedden dat het steeds vaker vanzelf gaat en dat je zelfs zin krijgt om nog meer te bewegen?