Als zzp’er onderhandelen over je tarief? De sleutel tot succes ligt bij jezelf!

Veel zzp’ers vinden het lastig om met bestaande en potentiële opdrachtgevers te onderhandelen over hun tarief. Vaak is tegenstand van de opdrachtgever niet eens het grootste probleem. Het zijn meestal de eigen twijfels die overtuigende voorstellen in de weg staan. En dat is jammer! Daarom geven wij je in deze blog tips om steviger in je schoenen te staan tijdens je volgende tariefonderhandeling.

Weet wat je waard bent

Hier begint het allemaal mee. Als je werk doet waar je goed in bent, kun je soms het gevoel hebben dat je iets heel gemakkelijks doet. Maar datgene waar jij goed in bent, kan voor een ander heel moeilijk zijn! Je levert dan dus een dienst die grote meerwaarde heeft voor je opdrachtgever. Daar mag best een prijskaartje aan zitten.

Straal je meerwaarde uit

Als je weet wat je waard bent, mag je dat ook best uitstralen. Een goede prijs vragen maakt deel uit van die uitstraling. Sterker nog: als je jouw diensten te goedkoop weggeeft, schatten opdrachtgevers ze ook minder op waarde. Snijd jezelf dus niet in de vingers door je diensten voor een prikkie aan te bieden.

Maak een realistisch rekensommetje

Maar hoe druk je jouw waarde nu in geld uit? Daarvoor moet je een rekensommetje maken en bedenken wat je per maand of per jaar wilt verdienen. Maar pas op: blijf wel realistisch! Jouw maand- of jaarbedrag is niet te vergelijken met een salaris. Je krijgt niet doorbetaald tijdens ziekte of vakantie, dus daar zul je geld voor opzij moeten zetten, net als voor je bedrijfskosten. Houd ook rekening met de belasting die je nog moet afdragen over je omzet. Al met al best een ingewikkeld rekensommetje dus. Het kan helpen om je te oriënteren op wat je concurrenten vragen voor vergelijkbare diensten. Ook zijn er online tools te vinden voor het berekenen van je uurtarief.

Wees flexibel, maar bewaak je ondergrens

Omdat de ene klant de andere niet is, kan het handig zijn om flexibel te zijn in je tarieven. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om van een miljoenenbedrijf meer te vragen dan van een collega-zzp’er. Of je kunt een lager uurtarief hanteren voor opdrachten met een lange looptijd. Wel is het handig om een paar pijlers voor bepaalde soorten opdrachten en opdrachtgevers in je hoofd te hebben, voor als iemand je om een prijsindicatie vraagt. Ook is het goed om een minimumtarief voor jezelf te bepalen waar je echt niet onder gaat zitten.

Neem initiatief en bouw een marge in

Weet je wat jij op basis van de werkzaamheden een redelijk tarief vindt? Neem dan het initiatief om je tarief te noemen en laat het niet aan de andere over om met een bedrag te komen. Begin altijd met een wat hoger bedrag dan je eigenlijk zou willen hebben. Dan heb je wat onderhandelingsmarge. Is je opdrachtgever je toch voor met het noemen van een tarief? Ga daar dan niet meteen mee akkoord. Ook de ander zal een marge hebben ingebouwd, dus er is bijna altijd wel ruimte voor onderhandeling.

Verhoog je tarief regelmatig

Helaas ben je nog niet klaar als jullie een tarief zijn overeengekomen. Om te voorkomen dat je er door de inflatie op achteruitgaat, zul je dit tarief namelijk regelmatig moeten verhogen. Bovendien word je met de jaren dankzij je opgebouwde werkervaring steeds meer waard. Veel mensen vinden het lastig om over een tariefverhoging te beginnen, maar het is echt de normaalste zaak van de wereld. Als je erop gaat letten, merk je dat alle bedrijven hun prijzen voor producten en diensten regelmatig verhogen. De truc is om het niet te lang uit te stellen. Je kunt je tarief beter regelmatig een klein beetje verhogen, dan opeens met een flinke verhoging komen. Denk maar zo: een tevreden opdrachtgever wil jou echt niet kwijt als je jouw tarief iets verhoogt.

Leg afspraken vast

Zijn jullie het eens over de precieze werkzaamheden en het bijbehorende tarief? Leg deze afspraken dan altijd schriftelijk vast en koppel ze nog een keer terug, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan. Vergeet niet te vermelden of het tarief inclusief of exclusief btw is en of er nog reiskosten of andere onkostenvergoedingen bij komen. En dan… Aan de slag!