Intensief sporten bij stress?

Sporten bij stress

Als je last hebt van stress, is het aan te raden om te bewegen. We hebben het dan over gematigd bewegen, zoals wandelen, fietsen, tuinieren of bijvoorbeeld rustige vormen van yoga. Zwaar en intensief trainen kan juist een averechts effect hebben wanneer je kampt met chronische stress.
 

Intensief sporten, vooral als het langer duurt dan 45 minuten, verhoogt de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dat is juist iets wat je wil vermijden als je chronisch gestrest bent. Kamp je met (langdurige) stress of ernstige vermoeidheid? Sla dan voorlopig je intensieve trainingen over.  Richt je meer op krachttraining en laat de intensieve cardio even voor wat het is.

Hardlopen

Ben je een hardloper? Kies dan voor kortere duurtrainingen en houd je hartslag in de gaten. Een eenvoudige hartslagmeter kan je vertellen hoe hoog je hartritme is. Train op 60 tot 70% van je maximale hartslag (HF max). Verlaag je hartslag door je snelheid aan te passen. Loop met korte, snelle passen: grote stappen kosten veel kracht en onnodige energie.

Afslanken

Een verhoogde cortisolspiegel maakt het moeilijker om af te vallen. Wil je, om wat voor reden dan ook, graag wat afvallen en lijdt je aan hevige stress? Kies dan voor gematigd intensieve krachttraining (twee tot drie keer per week) gecombineerd met dagelijks wandelen of fietsen.