Vergroot je drive in vijf stappen!

Vergroot je drive in vijf stappen

Het stellen van doelen vergroot je kans van slagen met 70%! Maar dan is het wel van belang dat je dit op de juiste manier aanpakt. Ook in het versterken van je motivatie werkt de SMART methode het beste!

S: schrijf je doel op en maak het specifiek

Ook al voelt het nog niet helemaal serieus of kun je het je nog niet voorstellen; maak het belangrijk en omschrijf je doel zo nauwkeurig mogelijk. Niet: afvallen. Wel: 5 kilo afvallen en mijn rode jas weer aan kunnen. Niet: meer bewegen. Wel: dit jaar de zevenheuvelenloop in 1:15 lopen of elke dag 10.000 stappen zetten.

M: maak het meetbaar

Hoe ga je jouw doel meten? Op de weegschaal of door een app die bijhoudt hoeveel je niet gerookt hebt? Inspanningen meetbaar maken motiveert enorm!

A: accepteer en maak het aanwijsbaar

Door je doel te accepteren doe je ook een concessie. Bijvoorbeeld: niet elke avond drinken, soms “nee” zeggen, geen suiker in de koffie, etc. Blijf er niet om zeuren of over nadenken, maar accepteer de verandering en houd je doel voor ogen. En maak je doel aanwijsbaar; wat kan je wel doen om je doel te behalen? (En niet: wat kan ik niet meer doen.) Focus op het positieve.

R: is jouw doel realistisch?

Onze beste tip: focus op kortetermijndoelen en kleine stapjes. Grote veranderingen vragen veel wilskracht en de kans dat je opgeeft is groot. 5 kilo afvallen maak je realistisch door in stapjes van een halve kilo per week te gaan. En langer achter elkaar hardlopen doe je met een goed opbouwschema, bijvoorbeeld van een hardloopapp.

T: bepaal een tijd. Wat is jouw deadline?

Deadlines werken goed. Het is nog beter als jij deze deadline deelt met je collega's, vrienden en familie en het zwaarder laat wegen door een specifiek moment uit te kiezen. Bijvoorbeeld een feestje of een vakantie. Je hebt mensen nodig om te vertellen hoe het met je gaat, maar zij kunnen je er ook doorheen slepen en je op je deadline wijzen.

 

Welke doelen wil jij dit jaar halen? Vertel het op onze Facebookpagina.