Sporten wanneer je nachtdiensten draait

Sporten en nachtdienst

 

Zijn nachtdiensten een regelmatig terugkerend onderdeel van je werk? Dan is gezond leven extra belangrijk voor jou. Het kan een uitdaging zijn om goed voor jezelf te zorgen als je te maken hebt met wisselende werktijden. Ook sporten hoort daarbij, maar hoe pak je dat het beste aan?

Sport voor je dienst

Plan je training nadat je bent wakker geworden, ga niet ná je dienst nog sporten. Fysieke inspanning laat meestal het hormoon cortisol stijgen, terwijl dit juist moet dalen om kalm te worden en in slaap te kunnen vallen. Ook stijgt je lichaamstemperatuur van sport, wat een signaal is om wakker te blijven. Wanneer we gaan slapen daalt onze kerntemperatuur juist. Dit afkoelen duurt twee uur. Kies er daarom voor om je training te doen nadat je opstaat, voor je dienst. Zo helpt sporten je wakker te worden en heeft het geen nadelig effect op je slaap.

Verlaag de intensiteit

Je zult merken dat je rondom je nachtdiensten minder zwaar kunt trainen dan je gewend bent. Geef hier aan toe en kies ervoor om wat korter en/of minder intens te trainen.

Train buiten

Daglicht zorgt voor de aanmaak van serotonine, het hormoon dat er voor zorgt dat je stemming goed is. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk natuurlijk licht meepakt, ondanks dat je ’s nachts actief bent. Pak de fiets, ga joggen of maak een wandeling. 

Eet gezond

Zorg dat je lichaam voldoende brandstof heeft om zowel te kunnen sporten als je nachtdienst te volbrengen. Kies voor gezonde voeding en laat suikerrijke snacks staan. Dit kan extra moeilijk zijn, omdat je je misschien verveelt en gaat snaaien, of omdat je moe bent en je het gevoel hebt suiker nodig te hebben. Wees voorbereid en neem gezonde tussendoortjes en maaltijden mee naar je werk.

Beweeg tijdens je dienst

Gematigd bewegen gedurende de dag houdt je lichaam en je brein fit, dat is inmiddels bekend. Maar deze beweging gaat ook op voor de nacht, en dus ook wanneer je een nachtdienst draait. Probeer zoveel mogelijk te lopen. Kun je niet van je plek, doe dan wat oefeningen die je makkelijker ter plekke kunt doen zoals squats, planks en dips (op je bureau).

 

Ervaar je spanning tijdens je nachtdienst? Doe dan eens wat ontspanningsoefeningen op de werkvloer.