Geen tijd om te sporten? Zo combineer je sport slim met je werk!

Sporten en werken

 

We weten allemaal wel dat lichaamsbeweging goed voor ons is. Eerder gaven we je al een paar tips om tijdens werkdagen meer te bewegen, zoals oefeningen die je op je werkplek kunt doen. Maar waarschijnlijk wil je nog wel wat meer bewegen dan dat. Daarom vertellen we je ook graag hoe je sporten slim kunt combineren met je werk, zodat ‘geen tijd’ echt geen excuus meer is.

Praktische punten die helpen

Voordat je kanttekeningen gaat zetten, noemen we zelf maar vast een paar praktische dingen die handig zijn als je voor deze manier van sporten kiest. Zo kan het fijn zijn als je je ergens kunt omkleden op je werk. Als je sport voor het begin van je werkdag, is een douche ook een pré – we willen natuurlijk wel dat je je nog kunt vertonen aan collega’s en klanten.

 

Daarnaast is het handig om een sport te kiezen die je altijd en overal kunt doen, en waarbij je niet aan tijden vastzit. Het valt namelijk niet altijd mee om een groep of les te vinden die voor jou op de juiste plek en de juiste tijd plaatsvindt. Wat dat betreft zijn (hard)lopen, fietsen en een sportschool met ruime openingstijden ideaal.

Sportend naar je werk (en naar huis)

Als je niet te ver van je werk woont, kun je het woon-werkverkeer omzetten in een training. Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Door te variëren met de intensiteit kun je het zo intensief maken als je zelf wilt. Er zijn natuurlijk nog meer manieren te bedenken: er zijn bijvoorbeeld ook mensen die op een skateboard naar hun werk gaan.

 

Als je elke werkdag zowel op de heen- als op de terugweg voor een sportieve vorm van vervoer kiest, doe je al snel heel wat aan lichaamsbeweging tijdens je werkweek. Woon je hiervoor te ver van je werk, dan kun je altijd nog een halte eerder uitstappen of verderop parkeren en het laatste stuk (hard)lopen, skateboarden of (als je je fiets goed kunt meenemen) fietsen.

Sporten in je lunchpauze

Je lunchpauze is natuurlijk bedoeld om te lunchen. Maar met een beetje creativiteit kun je er misschien ook wel een korte sportsessie in kwijt. Er bestaan intensieve workouts die maar heel weinig tijd kosten, maar wel erg effectief zijn. Met een beetje googelen vind je vast genoeg voorbeelden op internet. En misschien kun je zelfs een collega enthousiast maken, zodat jullie elkaar kunnen motiveren om elke lunchpauze optimaal te benutten.

Sporten in de buurt van je werk

Werkt sportend forenzen voor jou niet en biedt je lunchpauze geen plek voor een workout? Dan is er nog een mogelijkheid, waarmee je zelfs twee vliegen in één klap slaat. Zoek je favoriete plek om te sporten (zoals een sportschool of een park waar je lekker kunt hardlopen) niet dicht bij huis, maar in de buurt van je werkplek. Zo kun je na je werk meteen gaan sporten, of extra vroeg naar je werk gaan en daar eerst je training doen.

 

Extra voordeel: door vroeger of later dan de grote massa aan je woon-werkverkeer te beginnen, ontwijk je de spits. Dat betekent geen verloren tijd in de file en altijd een zitplaats in de trein. Als je al voor je werk gaat sporten, hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat je nog duf en slaperig bent als je aan de slag gaat. Kies je voor het einde van de dag, dan laat je tijdens het sporten de stress van je werkdag meteen van je af glijden, zodat je met een opgeruimd hoofd thuiskomt. En vanuit je werk gaan sporten is veel makkelijker dan thuis eerst op de bank ploffen en dan weer de deur uit moeten.