Sport en slaap je slank

Ik sport, dus ik beweeg genoeg. Toch?

De reden om te willen afvallen, verschilt per persoon. Sommigen willen er gewoon graag anders uit zien, anderen willen afvallen om gezondheidsredenen. Hoe dan ook, gewicht verliezen kan moeilijk zijn. Het valt of staat namelijk niet alleen met het aanpassen van jee eetpatroon. Ook je beweging én je slaap bepalen of je wel of niet kunt afvallen.

De relatie tussen slaap en overgewicht

Slaaptekort ontregelt de hormonen die je hongergevoel reguleren. Bij een slaaptekort maakt je maag meer ghreline aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je trek krijgt. Daarbij maken je vetcellen juist minder van het hongerremmende hormoon leptine aan. Kortom, je krijgt meer honger.

 

Dan komt er nog bij dat je minder beweegt als je moe bent, waardoor je minder energie verbrandt. En alsof dat nog niet genoeg is, maakt slaaptekort je lichaam minder gevoelig voor insuline. Je moet er dus meer van aanmaken om glucose te kunnen verwerken. Slaaptekort wordt dan ook in verband gebracht met het ontwikkelen van Diabetes type 2.

Niet alleen meer slapen

Met alleen voldoende slaap ben je er nog niet. Want de kwaliteit van je slaap (of je uitgerust wakker wordt) is net zo belangrijk. Door te gaan sporten, het lichaam moe te maken, zul je merken dat de kwaliteit van je slaap verbetert; je wordt meer uitgerust wakker.

 

Elke vorm van training is goed. Krachttraining is in het bijzonder erg prettig voor je gezondheid, zeker in tijden van stress. (Power)yoga is hier een mooi voorbeeld van. Geen sportliefhebber? Probeer dan na een drukke dag te ontspannen door een stuk te wandelen.

 

Een goed slaap-, eet- én beweegpatroon kunnen er samen voor zorgen dat je uitgeruster de dag doorkomt. En als bijkomend voordeel kun je er ook wat kilo’s mee kwijtraken.