Genoeg slapen voor meer energieGenoeg slapen voor meer energie

Spring jij elke ochtend vol energie uit bed of kost het je veel moeite? Gemiddeld hebben we zeven tot negen uur slaap nodig per nacht, maar dit is natuurlijk wel per persoon verschillend. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die genoeg hebben aan vijf uur slaap per nacht, maar dit geldt slechts voor 3% van de Nederlanders. Als je eens nacht een uur minder slaapt is dat niet erg, maar deze slaapschuld moet wel weer worden afgelost.

 

Als je meerdere nachten achter elkaar te weinig slaapt, wordt je slaapschuld zo groot dat je dit gaat merken in je functioneren. Je kunt je overdag minder goed concentreren, krijgt vaker zin in ongezond eten (zoetigheid) en je hebt minder zin om te bewegen. Kortom: alle ingrediënten voor meer energie komen onder druk te staan.

Wat kun je doen om je slaap te verbeteren?

Meer energie door te slapen, klinkt goed toch? Dit zijn onze tips:

  • Ervaar hoeveel slaap je nodig hebt. Word je uitgerust wakker? Dan zit je goed. Houd er wel rekening mee dat je ook minder fit bent als je langer dan negen uur slaapt.
  • Heb je een drukke dag gehad of voor de boeg? Pas je slaap hier dan op aan. Op dagen dat je vrij bent en meer rust hebt, heb je minder last van een korte nachtrust.
  • Bouw de dag af, twee uur voor je gaat slapen. Dim de lichten, zet de televisie uit en leg je smartphone weg. Breng je lichaam en gedachten tot rust. Het vertragen van de hersenactiviteit zorgt ervoor dat je (beter) kunt slapen.
  • Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Zo creëer je een ritme waardoor je 's ochtends gemakkelijker wakker wordt.
  • Maak je slaapkamer donker en stil voor zover dat kan. Zorg ervoor dat je niet wakker wordt van omgevingsgeluiden of licht.
  • Drink geen koffie of alcohol voordat je gaat slapen. Cafeïne houdt je langer wakker en alcohol zorgt ervoor dat je moeilijker in de diepere slaapfases komt. Hierdoor is de kwaliteit van slaap een stuk lager.
  • Probeer je slaapschuld af te lossen door op een vrije ochtend je wekker iets later te zetten of door een avond eerder naar bed te gaan. Zorg er alleen wel voor dat je niet meer dan twee uur slaapschuld per keer aflost, anders kun je de volgende nacht weer minder goed slapen.

Slaap lekker!