3 gouden regels om RSI te voorkomen

Gezondheid is een groot goed – ook als het om je werk gaat. Een gezond lichaam is onmisbaar bij het uitoefenen van je beroep: denk alleen maar aan goede ogen om te kunnen lezen, goede oren tijdens besprekingen of goed functionerende armen en handen om te kunnen typen. Die armen en handen kunnen door bepaalde werkzaamheden helaas last krijgen van RSI. Daarom staan we in deze blog stil bij de oorzaken van RSI en de 3 gouden regels om RSI te voorkomen.

Over de oorzaken van RSI

RSI staat voor Repetitive Strain Injury: schade aan spieren en gewrichten die ontstaat doordat daar steeds dezelfde (lichte) beweging mee wordt gemaakt, zoals tikken op een toetsenbord of klikken met een muisknop. Maar ook activiteiten als tennis of piano spelen kunnen RSI veroorzaken. Nekklachten door langdurig gebruik van een tablet of pijnklachten in de duim door het gebruik van een smartphone of spelcomputer vallen ook onder RSI. Repetitive Strain Injury is dus eigenlijk niet één aandoening, maar een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen, die allemaal op dezelfde manier ontstaan.

Herken de symptomen van RSI

Als je lange tijd steeds dezelfde beweging herhaalt, kun je hierdoor last krijgen van klachten als tintelingen, een koud gevoel, gevoelloosheid, stijfheid, krachtsverlies of zeurende pijn. Herkenbaar? Dan ben je zeker niet de enige. Gelukkig verdwijnen de klachten in het beginstadium van RSI nog zodra je stopt met de beweging. Maar als je ermee door blijft lopen, worden ze steeds blijvender en kunnen ze zich verspreiden naar andere lichaamsdelen.


Hoe verder de RSI gevorderd is, hoe moeilijker het te genezen is. Het is dus belangrijk om RSI bijtijds serieus te nemen en liefst te voorkomen.

Hoe voorkom je RSI?

Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om RSI te voorkomen. Dit zijn daarbij de 3 gouden regels.

  1. Zorg voor een goede werkplek
    Een goede werkplek en werkhouding zijn heel belangrijk bij de preventie van RSI. Hierbij kun je denken aan de positie van je beeldscherm, de hoek waarin je armen en benen zich bevinden en de houding en ondersteuning van je rug en voeten. Ook lichtinval en warmte of kou op de werkplek spelen een rol. Om zeker te weten dat je goed zit (of staat), is het verstandig om je te laten adviseren door een ergonoom. Let op: een goede werkplek is ook van belang als je thuis of op wisselende locaties werkt!
     
  2. Beperk herhaalde bewegingen
    Aangezien RSI ontstaat door herhaalde bewegingen, kun je te veel herhaling het beste beperken. Dit kun je doen door verschillende werkzaamheden af te wisselen en regelmatig pauzes in te lassen. Zorg ervoor dat je in die pauzes ook echt een andere houding aanneemt en andere bewegingen maakt. Dat kan een loopje naar het koffiezetapparaat zijn, maar ook een wandeling of bepaalde oefeningen (bijvoorbeeld de oefeningen uit de blog [https://www.zorgdirect.nl/van-onzichtbaar-tot-ongegeneerd] over bewegen op je werkplek). Speciale pauzesoftware kan helpen om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk pauzes neemt. Moet je toch doorwerken, dan kun je het gebruik van de muis en sneltoetsen afwisselen en eventueel een muispen of trackball gebruiken.
     
  3. Voorkom stress en zorg goed voor jezelf
    Zoals bij zoveel klachten loop je een groter risico om last te krijgen van RSI als je last hebt van stress en je niet gemotiveerd, gewaardeerd of op je gemak voelt op je werk. Ook je lichamelijke conditie – bijvoorbeeld of je gezond eet en genoeg beweegt – speelt een rol. Dus: doe werk dat bij je past, houd je werkdruk in de gaten, laat je niet verleiden om je werktempo steeds verder op te voeren en zorg goed voor jezelf.

Toch last van RSI? Blijf er niet mee rondlopen, maar raadpleeg je huisarts, bedrijfsarts of een RSI-specialist.