De Pomodorotechniek: hoe een tomaat je effectiever kan laten werken

Vijf valkuilen waardoor we stoppen met fitness

Heb jij aan het einde van je werkdag ook wel eens het gevoel dat je je tijd effectiever had kunnen besteden? Zijn er taken die je maar blijft doorschuiven en die maar niet af lijken te komen? Je bent niet de enige! De Pomodorotechniek kan je hierbij helpen. Maar hoe kun je nou effectiever gaan werken dankzij een tomaat?

Van tomaat tot taak

Als je de Pomodorotechniek toepast, verdeel je je werk in hapklare porties, die je verdeelt over je werkdag en afwisselt met pauzes. Door je werk te verdelen in blokken die je afwisselt met ontspanning, kun je je namelijk beter concentreren en krijg je dus meer gedaan. Om de tijd van die werkblokken en pauzes bij te houden, gebruikt de Italiaanse bedenker van de Pomodorotechniek een wekker in de vorm van een tomaat – of in het Italiaans ‘pomodoro’. Vandaar de naam.

Aan de slag met de Pomodorotechniek

Ook als je geen wekker in de vorm van een tomaat hebt, kun je aan de slag met de Pomodorotechniek. Dat doe je als volgt:

Stap 1: Verdeel je werk in taken van 25 minuten

De Pomodorotechniek werkt met blokjes van 25 minuten. Het is namelijk goed mogelijk om je 25 minuten te concentreren op een taak. Ga je langer door, dan wordt de kans steeds groter dat je aandacht verslapt en dat je je laat afleiden. Daarover heb je ook al kunnen lezen in onze eerdere blogpost met tips over effectief werken.
 

Probeer grote klussen daarom op te delen in subtaken die je in 25 minuten kunt afronden. Bijkomend voordeel: elke keer als je een van die subtaken af hebt, voelt dat fijn. Je kunt dan mooi weer iets afstrepen. Heb je juist veel kleine taakjes gepland staan? Bundel die dan tot blokjes van 25 minuten.

Stap 2: Zet de wekker

Nu kun je aan de slag. Kies een werkblok van 25 minuten, zet de wekker en laat je in die 25 minuten door niets of niemand van je taak afbrengen. Kijk dus niet op social media en ga niet ‘even’ koffie halen: deze 25 minuten zijn echt alleen bedoeld voor de taak die je hebt gekozen. Schiet je iets anders te binnen dat echt belangrijk is? Maak daar dan een notitie van en ga dan meteen weer verder met de taak die je had gekozen.

Stap 3: trrrrring – pauze!

Of je nu klaar bent of niet, na 25 minuten is het tijd voor een pauze. Want je weet het: als je langer doorwerkt, neemt je concentratie af en is de kans groot dat je steeds langzamer en minder effectief gaat werken. Na 25 minuten neem je dus ‘verplicht’ een pauze van 5 minuten. Om de vier werkblokken neem je 25 minuten pauze. Dus:


25 min werken – 5 min pauze – 25 min werken – 5 min pauze – 25 min werken – 5 min pauze – 25 min werken – 25 min pauze – en dan weer van voren af aan


Je kunt zelfs van tevoren alvast ontspannende dingen bedenken die je tijdens de pauzeblokjes kunt gaan doen. Doe dit bijvoorbeeld wanneer je je werk in blokken van 25 minuten aan het verdelen bent. Als je bij het kiezen van een taak voor de komende 25 minuten ook alvast een vorm van ontspanning kiest voor de pauze daarna, is dat meteen een mooie wortel om jezelf voor te houden als beloning voor je goede werk. Misschien was een wekker in de vorm van een wortel wel toepasselijker geweest dan een tomaat!


Wat denk jij – kan een tomaat (of een wortel) jou helpen om effectiever te werken?