Onzichtbare ontspanningsoefeningen voor op je werk

Ontspannen op je werk

 

Wat de aanleiding ook is – een deadline, een discussie met een collega of iets heel anders – we hebben allemaal wel eens momenten op ons werk waarop het ons even te veel wordt. Gevoelsmatig komt de stoom uit je oren, je hart gaat tekeer en misschien branden de tranen zelfs achter je ogen. Het kan best lastig zijn om al die overtollige spanning te laten afzakken, zodat je gewoon weer verder kunt met je werk. Maar met deze trucjes word het een stuk gemakkelijker! En je hoeft er helemaal niet voor in kleermakerszit op een meditatiekussen te gaan zitten: je doet ze gewoon achter je bureau, op het toilet of tijdens je lunchwandeling.

1. Ontspannen door te ademen

Goed nieuws: je ademhaling heb je altijd bij je en het is een krachtig middel om spanning los te laten. Concentreren op je ademhaling maakt het namelijk gemakkelijker om andere dingen uit je hoofd te zetten. Adem rustig in door je neus en voel waar je je ademhaling allemaal voelt. Gaan je schouders misschien omhoog, of zet je buik een beetje uit? Houd een korte pauze en adem dan rustig uit door je mond. De seconden tellen bij het in- en uitademen kan het gemakkelijker maken om je erop te concentreren. Voor een nog groter effect kun je je voorstellen dat je nieuwe energie inademt, en alles wat je wilt loslaten uitademt.

2. Loslaten door je handen te wassen

Nog even over dat loslaten. Heb je wel eens gemerkt hoe ontspannen je kunt worden van een warme douche? Het lijkt dan wel alsof alle spanning van je afspoelt. Dat effect kun je in het klein proberen te bereiken door van je handen wassen een ontspanningsmomentje te maken. Stel je voor dat met het water dat over je handen stroomt ook het teveel aan spanning wegvloeit. Laat het water ook over je polsen stromen, dat kan verkoelend werken op verhitte momenten.

3. Bodyscan

Die spanning die voelt als stoom uit je oren kun je onmogelijk missen. Maar vaak hebben we ook allerlei spanning in ons lichaam waarvan we ons niet bewust zijn. Toch kan het helpen als je die spanning opzoekt en loslaat. Dit is wat je doet met de bodyscan, die vaak wordt toegepast bij mindfulness en meditatie. Een bodyscan kun je doen zonder dat je omgeving het merkt. Ga rechtop zitten en zet je voeten op de grond. Ga dan van boven naar beneden (of andersom) je hele lichaam langs. Hoe voelt je gezicht? Zijn de spiertjes rondom je ogen ontspannen, en de spieren in je kaken? Als je merkt dat dit niet zo is, probeer ze dan te ontspannen. Maak je niet druk als het niet helemaal lukt – alle beetjes helpen. Zo ga je verder naar je nek, je schouders (die we soms ongemerkt optrekken), je rug en buik en via je benen helemaal naar je voeten. Zo ben je even niet met je deadline of collega bezig en werk je ook nog eens opgebouwde spanning weg.

4. Aanspannen en ontspannen

Vind je het lastig om spanning in je lichaam te voelen en los te laten? Daar is gelukkig een heel eenvoudig trucje voor. Span je spieren eerst aan en laat ze daarna los. Voor je gezicht kun je bijvoorbeeld gekke bekken trekken en dan ontspannen (al wil je dat misschien niet midden in de kantoortuin doen). Je schouders kun je zo hoog mogelijk optrekken en dan weer laten zaken. Verder kun je vuisten maken, je tenen krommen en andere spiergroepen aanspannen en daarna weer loslaten. Dat helpt echt!

5. Roep positieve gevoelens op

Voor deze laatste tip heb je een beetje fantasie nodig. Het kan namelijk heel ontspannend werken om in gedachten even terug te gaan naar een fijne herinnering: een plek of moment waarop jij je sterk, blij en ontspannen voelde. Probeer even helemaal op te gaan in die prettige situatie en stel je bijvoorbeeld voor hoe het daar ruikt, voelt en wat je hoort. Heb je een hulpmiddeltje nodig? Bepaalde muziek, een foto, een citaat of zelfs een geur (bijvoorbeeld een zakdoek met wat lavendel- of dennenolie) kan al genoeg zijn om het fijne gevoel op te roepen.

 

Hopelijk kun je met deze tips snel weer ontspannen verder werken. Je bent dan veel productiever en loopt minder risico op rsi, overspannenheid of zelfs een burn-out. Dat is het proberen wel waard, toch?

 

Bonustip: bekijk ook eens onze blog over bewegen op het werk. Want ook bewegen kan heel ontspannend zijn!