Meer energie? Minder prikkels!

Wist je al dat vermoeidheidsklachten ontstaan doordat je de hele dag wordt omringd met prikkels? Bijvoorbeeld je smartphone, e-mailgebruik en het veelvuldig switchen van werkzaamheden. Door veel taken tegelijkertijd te doen, continue afleiding van e-mail/telefoon en werken in rumoerige omgevingen putten we onszelf sneller uit dan nodig is. Daarom geven wij je de beste tips om met meer energie je werkdag door te komen!
 

  • Gebruik een koptelefoon of oortjes. Hiermee geef je naar je collega’s aan dat je gefocust bent op je werk en even niet gestoord wilt worden.
  • Maakt je werkgever gebruik van flexplekken? Kijk dan of je een bureau kunt uitkiezen waarbij er niet teveel voor je gebeurt. Wanneer jij naast je beeldscherm andere bureaus en collega’s ziet, word je snel afgeleid. Kijk of je kunt kiezen voor een bureau bij een muur of een raam.
  • Probeer complexe taken en opdrachten die je zelfstandig moet doen op een dag(deel) thuis te plannen, of in een ruimte waar je in alle rust kunt werken. Bij zelfstandig werk kun je er ook voor kiezen om op dagen te werken waarop het minder druk is, zoals de woensdag en vrijdagmiddag.
  • Wanneer ben je fit en scherp? In de ochtend? Plan dan op dat moment de meest complexe taken.
  • Doe niet alles tegelijk. Werk met aandacht aan één taak en zet als het kan je mobiel en e-mail uit.
  • Probeer de verleiding te weerstaan en kijk niet continu op je telefoon.
  • Werk maximaal één uur achter elkaar en kom dan even in beweging om je brein te verfrissen. Laat je smartphone liggen!

Door overdag vaker kortere pauzes te pakken en prikkels te verminderen, slaap je beter en ervaar je minder stress. Ga jij het proberen? En laat je ons dan weten hoe het ging?