Meer bewegen in 2018

Meer bewegen

 

Je hoort het steeds vaker: “zitten is het nieuwe roken.” Hiermee wordt bedoeld dat te weinig bewegen de kans op ziektes (aan hart en vaten, diabetes type 2) en vroegtijdig overlijden vergroot. Het wordt steeds duidelijker dat een passieve levensstijl erg slecht is voor je gezondheid. Wanneer je denkt dat het niet opgaat voor jou, omdat je een paar keer per week sport, dan ben je bij deze uit de droom geholpen: genoeg matige beweging gaat vóór sporten. Het beste trainingsschema kan niet tippen aan elke dag 10.000 stappen zetten. Je lichaam is gemaakt om te bewegen. De hele dag zitten en dat proberen te compenseren met een paar keer per week trainen is onvoldoende én vragen om blessures. Ga je dat veranderen in 2018? Hierbij wat hulp, met praktische tips. Zo kom je gemakkelijk aan meer beweging:

 

  • Parkeer de auto een paar straten verder, zo moet je wat verder lopen voor en na je autorit.
  • Ga je met het ov naar je werk of studie? Als het kan, loop dan van en naar het station. Neem je de bus, stap dan één (of meerdere) haltes eerder uit.
  • Haal altijd je eigen drinken.
  • Ga naar het toilet op een andere afdeling.
  • Koffie of thee haal je ook op een andere etage.
  • Maak een wandeling tijdens je lunchpauze.
  • Doe al je telefoontjes staand of lopend.
  • Pak eens wat vaker de fiets in plaats van de auto. Heb je een elektrische fiets? Laat die dan staan en neem een gewone fiets, waarbij je zelf moet werken om je te verplaatsen. Door de geringe inspanning van een elektrische fiets telt deze beweging helaas niet mee voor de matige dagelijkse inspanning.
  • Doe nadat je thuiskomt van je werk eens een half uurtje aan yoga.
  • Pak het tuinieren op en maak van je lapje grond een moestuintje. Je bent buiten, in beweging en kweekt ook nog eens je eigen groente en fruit.

 

Voor een (relatief) gezonde volwassene kun je uitgaan van het volgende doel: 10.000 stappen per dag. Dit haal je niet meteen, maar moet je opbouwen. Je zult merken dat het in het begin veel tijd kost en dat je ’s avonds moe bent. Geef jezelf minimaal 12 weken de tijd om eraan te wennen. Dan zul je merken dat meer bewegen op een gegeven moment een gewoonte wordt. Ook ga je vanzelf eerder naar bed. Bijkomend voordeel: je slaapt beter en waarschijnlijk ook langer.