Sporten tijdens je zwangerschap

Sporten tijdens je zwangerschap

Sporten tijdens de zwangerschap – mits in aangepaste vorm – is goed voor jezelf en je kindje. Het zorgt ervoor dat je fit bent voor je bevalling en daarna sneller en gemakkelijker herstelt. Een marathon loop je ook niet ongetraind, zo moet je een bevalling ook zien: het is een intense fysieke prestatie en een goede voorbereiding helpt je erdoorheen! Maar wat kan en mag je nog doen tijdens je zwangerschap?

Wat kan wel?

Je hoort natuurlijk altijd verhalen van vrouwen die tot vlak voor hun bevalling nog van alles konden doen. Maar de realiteit is dat iedereen anders is en elke zwangerschap anders verloopt. Het belangrijkste is dat je luistert naar je lichaam. Voelt iets niet goed, ga er dan niet mee door of pas de intensiteit aan. Blijf in ieder geval in beweging door genoeg te wandelen en fietsen. Wat sporten betreft: zorg dat je altijd wat hebt gegeten vooraf, drink genoeg en houd je hartslag een stuk lager dan je gewend bent.

Fitness

Binnen het fitnessdomein zijn er volop mogelijkheden om te trainen tijdens je zwangerschap. De oefeningen die je doet, moeten voldoen aan de volgende factoren:

  • Geen belasting voor de buikspieren: de buikspieren verliezen hun functie en je mag ze dus niet trainen tijdens je zwangerschap.
  • Geen high impact -oefeningen: maak geen sprongbewegingen en houdt de schokbelasting laag.
  • Niet op je buik liggen: misschien vanzelfsprekend, maar deze mag niet in het lijstje ontbreken.
  • De hartslag blijft laag: bij krachttraining blijft de hartslag over het algemeen vanzelf al vrij laag. Let er dus vooral op bij cardiotrainingen.
  • Veilig: je kunt de oefening beheerst uitvoeren en je hebt geen kans om te vallen. Vraag een trainer altijd om uitleg van oefeningen die je niet kent of waar je over twijfelt.
  • Geen asymmetrische oefeningen rondom het bekkengebied: door de asymmetrische druk op de spieren rondom het bekken kun je klachten en bekkeninstabiliteit ontwikkelen.

Dit zijn natuurlijk richtlijnen: doe waar jij je goed bij voelt. Heb je pijn of voel je je niet lekker, luister dan naar jezelf. Bij twijfel is het verstandig om altijd contact opnemen met de huisarts of verloskundige.

Groeplessen

Qua groepslessen is Bodypump een zeer geschikte les, maar sla wel de buikspieroefeningen en lunges over. In plaats van lunges kun je de hip bridge doen. Bekijk eens wat er bij jou in de buurt wordt aangeboden aan aangepaste groepslessen, speciaal voor wanneer je in verwachting bent. Je kunt hierbij denken aan zwanger & fit, zwangerschapsyoga, maar ook bootcamp voor (aanstaande) moeders. Je kunt ook informeren bij je verloskundige of zij je een les in de buurt kan aanraden.