Inspannende of ontspannende beweging; weet jij het verschil?

Kom jij aan de 10.000 stappen per dag? De 10 beste tips!

Als je een actief beroep hebt, dan mag je na je werk gewoon op de bank ploffen. En sporten, dat hoeft al helemaal niet! Maar is dat wel zo? Sommige mensen denken van wel, maar er bestaat wel degelijk een verschil tussen inspannend bewegen (bijvoorbeeld tijdens het werk) en beweging waarbij je werkt aan je gezondheid én ontspanning. Dus sorry, maar die bank moet toch nog even wachten.

Wat is ontspannend bewegen?

Bij ontspannend bewegen kies je ervoor om niet bezig te zijn met je werk. Ook ben je niet aan het bellen en social media laat je voor wat het is. Je sluit je af, hebt een goed gesprek of je geniet van de omgeving (buitenlucht). Na deze vorm van beweging voel jij je ontspannen. Het is ook altijd een activiteit waarbij je geen eenzijdige bewegingen maakt (wat vaak tijdens het werk wel het geval is). Ook is er geen zware belasting, wat het plezier wegneemt.

 

Ontspannende beweging is voor iedereen belangrijk. Je werkt namelijk niet alleen aan je fysieke gezondheid, maar ook aan je mentale fitheid. Stressvermindering, zelfreflectie en de aanmaak van plezierhormonen; het effect van ontspannend bewegen op je hersenen is wonderlijk. Dat is al meerdere keren onderzocht en bewezen. En daarom is deze vorm van inspanning ook belangrijk voor mensen met een actief beroep.

Maar hoe dan?

Wil je ervaren wat het voor je doet? Probeer dan elke dag eens minimaal (bij elkaar opgeteld) 30 minuten te wandelen of te fietsen. Zonder deadline, op de klok te kijken of met je smartphone in je hand. Ben je actief aan het sporten? Probeer dan ook niet op de klok te kijken.

 

Succes!