Waarom iedereen aan krachttraining zou moeten doen

Krachttraining is voor iedereen

De Gezondheidsraad heeft sinds 2017 krachttraining opgenomen in de beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen. Het advies is om minimaal twee keer per week aan krachttraining te doen. Dat spierversterkende oefeningen goed voor je zijn, was al langer bekend. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.

Je wordt beter in andere sporten

Doe je aan tennis, hardlopen of een andere sport? Dan is krachttraining een perfecte aanvulling. Je wordt er niet alleen sterker van; ook krijg je een betere coördinatie en balans (met name als je traint met losse gewichten of lichaamsgewicht), wat je helpt je sport beter uit te voeren.

Het maak het dagelijks leven gemakkelijker

Ben je sterk en fit, dan worden dagelijkse taken simpeler. Denk aan spullen sjouwen en trappen lopen. Je kunt je kinderen gemakkelijker optillen/dragen en met ze spelen gaat ook beter.

Je behoudt en vergroot je spiermassa

Na je dertigste neemt je spiermassa af, tenzij je er wat aan doet: use it or lose it. Krachttraining (in combinatie met dagelijkse beweging en de inname van voldoende eiwitten) kan de afbraak stoppen en zelfs omkeren.

Je skelet wordt sterker

Naarmate we ouder worden, raakt het skelet brozer. Deze botontkalking kun je remmen: de botdichtheid neemt toe door weerstandstraining.

Het vermindert je rugpijn

Met behulp van de juiste oefeningen en een goede uitvoering kun je lage rugpijn een stuk verminderen, of er zelfs vanaf komen. Zoek daarbij begeleiding bij een fysiotherapeut of ervaren fitnesstrainer.

Je hebt minder kans op blessures

Doordat krachttraining je pezen versterkt, zullen je gewrichten stabieler zijn. Dit vermindert de kans op blessures.

Je brein functioneert er beter door

Diverse onderzoeken tonen aan dat krachttraining milde geheugenklachten kan wegnemen en de cognitieve functies van het brein kan verbeteren. Of zoals de gezondheidsraad zegt: “het is aannemelijk dat veel bewegen zorgt voor een lager risico op cognitieve achteruitgang, dementie en de ziekte van Alzheimer”.

Verlaagt de kans op metaboolsyndroom

Uit onderzoek van het Radboud UMC blijkt dat krachttraining de kans op metaboolsyndroom verlaagt. Metaboolsyndroom is de verzamelnaam voor symptomen als overgewicht, hoge bloeddruk en verhoogde bloedsuiker, en vaak de voorloper van diabetes type 2 en de oorzaak van hart- en vaatziekten.

Het is gemakkelijker om een gezond gewicht te bereiken en behouden

Spieren hebben energie nodig (voeding). Dit in tegenstelling tot vet, wat juist dient als energiereserve. Door de toename van spiermassa verhoogt de verbranding (energie die je nodig hebt) en hierdoor is het gemakkelijker om vetmassa kwijt te raken.