Hoe houd je sporten leuk op de lange termijn?

Houd sporten leuk

Hoe vaak heb jij je al ingeschreven bij een sportschool en ben je na een paar weken sponsor geworden? Oftewel: je lidmaatschap loopt door, maar het trainen komt er niet meer van. Dat is natuurlijk ontzettend zonde van het geld. Maar het brengt ook sluimerende stress met zich mee in de vorm van een schuldgevoel: “Ik zou eigenlijk moeten sporten,” of “volgende week pak ik het weer op!” Om dan na een half jaar eindelijk te gaan… om je lidmaatschap stop te zetten. Maar hoe houd je het dan wél vol? We geven je zes tips.

1. Heb plezier

Maak het zo leuk mogelijk voor jezelf! “Ik vind fitness eigenlijk niet zo leuk, maar ik moet wat gaan doen” is een veelgehoorde uitspraak bij de balie van de sportschool. Vraag jezelf dan af wat je daar doet. Er zijn zoveel leuke sporten, waarom kies je niet iets waar je echt plezier aan beleeft?

2. Zoek gelijkgestemden

Sluit je aan bij een club, vereniging of zoek een sportmaatje. Iemand of een groep om mee te sporten, maakt je training gezelliger en het werkt als een stok achter de deur: kom je niet, dan is er altijd iemand die vraagt waar je was!

3. Stel jezelf een doel

Heb je een (leuke) sport gevonden, stel dan een doel. Schrijf het op en maak een plan om er naartoe te werken. Kies iets op de lange termijn, maar ook een tussendoel op de korte termijn. Een succeservaring werkt namelijk motiverend.

4. Zorg voor afwisseling

Variatie kun je vinden in het toevoegen van een andere sport (zwemmen, fietsen, yoga, krachttraining), maar ook in afwisseling in het soort training dat je doet. Voorbeeld: kies je altijd voor duurtrainingen, ga dan eens voor een intervaltraining.

5. Houd een dagboek bij

Houd je trainingen bij in een logboek. Schrijf op wat je hebt gedaan en hoe het ging. Terugkijken op die prestatie werkt motiverend. Daarnaast is het ook leuk om je vorderingen te zien.

6. Slaap genoeg

Tot slot: het leven is leuker (en daarmee het sporten ook) als je genoeg energie hebt. Ga dus op tijd naar bed en zorg dat je genoeg slaapt. Niets werkt namelijk zo demotiverend als een slaaptekort.