Hardlopen met muziek

Hardlopen met muziek

 

Muziek luisteren tijdens het hardlopen verbetert bij de meeste mensen hun prestatie. Misschien heb je dit zelf weleens ervaren tijdens het rennen: tijdens je favoriete track vlieg je over de weg en ben je helemaal in je runners flow.

Motivatie

Er is veel onderzoek gedaan naar het verband tussen muziek en sportieve prestaties. Uit metingen blijkt dat muziek cardioprestaties verbetert. Dit komt, omdat het helpt bij doorgaan, wanneer je lichaam nog wel kan, maar je er mentaal ‘doorheen zit’. Muziek helpt dan als afleiding en motivator.

 

Het is het fijnst als je muziek luistert die past bij je smaak, maar ook met de juiste BPM (beats per minute), zodat je pasfrequentie gelijk loopt met het ritme van de muziek.

Tips

  • Spotify Running: de app registreert je pasfrequentie en zoekt muziek met een bijpassend ritme. Er zijn verschillende voorgeselecteerde afspeellijsten, dus voor ieder wat wils.
  • Podrunner: gratis – rechtenvrije – muziek om te downloaden op je mp3-speler of smartphone. De tracks zijn voorgeselecteerd op basis van BPM. Het zijn wel uitsluitend dance-nummers.
  • Zelf een playlist maken: bepaal je pasritme met behulp van een sporthorloge of app op je smartphone. Daarna kun je bepalen welke van je favoriete nummers het juiste tempo hebben, bijvoorbeeld op songbpm.com.

Koptelefoon

Heb je moeite met het vinden van de juiste koptelefoon of oordopjes? Informeer dan bij een hardloopspeciaalzaak naar speciale sportkoptelefoons. Let op: denk aan je veiligheid en zet de muziek niet te hard tijdens het lopen. Je wil nog steeds omgevingsgeluiden kunnen horen, vooral wanneer je in de stad loopt.