Kies een groepsles die bij je past

Groepsles kiezen

Het is al jarenlang een goed bezocht onderdeel van de sportschool: de groepslessen. Denk je dan gelijk aan springerige aerobicsklasjes uit de jaren 80? Onterecht, want de groeplessen van nu hebben daar niets meer mee van doen. Laat je beenwarmers dus maar thuis! Van krachttraining tot boksen, van HIIT tot yoga, voor iedereen zit er wel wat bij. Maar hoe kies je de groepsles die bij je past?

Wat vind je leuk?

Wellicht een schot voor open doel, maar wat vind je leuk? Zoveel mensen trainen omdat ze denken dat het ‘moet’, want het is ‘goed voor ze.’ Maar de belangrijkste voorwaarde is dat je een les kiest die je leuk vindt. Heb je plezier in het sporten, dan houd je het vol. En volhouden is de sleutel tot succes. Een les waar je iedere week met tegenzin naartoe gaat, werkt juist averechts. Dus ga naar een sportles waar je moet dansen (zoals Zumba) als je graag met je heupen schudt, of kies een les waarbij je als groep of in tweetallen traint (bijvoorbeeld small group fitness, BodyAttack of bokszaktraining) als je samen met je vrienden wil trainen. Geniet je van rust en kalmte? Probeer dan eens BodyBalance, yoga of pilates.

Wat is je doel?

Bepaal wat je wil bereiken met sporten. Wil je jouw algemene fitheid vergroten, wat afvallen, je core versterken, flexibeler worden of gewoon lekker ontspannen? Hoewel elke les wel meerdere doelen helpt bereiken, is de ene les meer gericht op bijvoorbeeld core stability dan de andere. Probeer dus een les te kiezen die je helpt bij het bereiken van je doel. Veel aanbieders van programma’s (zoals Les Mills of ClubJoy) hebben videomateriaal van de les online staan. Of laat je informeren door de trainer of baliemedewerker van de sportschool.

Wanneer kun je?

Belangrijk is dat je de les ook daadwerkelijk kunt bezoeken. Kijk dus altijd op het rooster van de sportschool of de les wordt gegeven op een tijdstip dat je vrij bent én de motivatie kunt opbrengen om te gaan. Wil jij bijvoorbeeld om 7 uur ’s ochtends een BodyBalance les bijwonen, maar ben je eigenlijk geen ochtendmens? Vergeet het maar, je gaat met tegenzin of helemaal niet (en ligt vervolgens met een sluimerend schuldgevoel in bed). Wees realistisch: wat is mogelijk?

Proefles

Volg altijd een proefles! Op papier lijkt de les helemaal voor jou gemaakt, maar in praktijk kan het tegenvallen. Probeer het dus eerst uit. Geef een les wel de kans: soms is iets leuker wanneer je het een paar weken hebt geprobeerd. Je begrijpt de les dan beter (welke beweging wanneer komt, hoe je de oefeningen moet doen) en je kunt meer genieten van het sporten.