Zeven tips voor een lunchbox vol gezondheid

Gezonde meeneemlunch

Hoe doe jij dat met de lunch op je werk? Haal je elke dag iets lekkers (niet altijd even goed voor je gezondheid en je portemonnee) of neem je zelf iets mee? Het kan best lastig zijn om je lunchbox te vullen met lekkere en gezonde dingen die niet na een paar uur droog, bruin of papperig zijn geworden. Om je een eindje op weg te helpen, geven we je deze keer zeven tips voor een lunchbox vol gezondheid.

Eerst even praktisch

Allemaal leuk en aardig, maar is dat niet onhandig, zo’n gezonde lunch? Dat valt wel mee. Voor de gemakkelijkste gezonde meeneemlunch kook je ’s avonds gezond en zorg je dat je iets te veel maakt, zodat je er ook nog van kunt lunchen. Maak je je lunch apart klaar, dan kun je dat misschien het beste de avond van tevoren doen. Of maak in het weekend grotere hoeveelheden van gerechten die niet snel bederven of goed in te vriezen zijn.

 

Om al dat lekkers mee te nemen, zijn er allerlei handige meeneemdozen. Je komt ze vanzelf tegen als je gaat googelen en je kunt ze luchtdicht afsluiten, stapelen of indelen in vakjes voor als je verschillende ingrediënten gescheiden wilt houden. Soep kun je meenemen in een thermosfles (wel met een grote opening, zodat je hem ook goed kunt afwassen) en er bestaan zelfs thermosbakjes voor warme lunches. Vergeet je bestek niet!

Deze gezonde lunches kun je gemakkelijk meenemen:

1. Salade

Met salades kun je eindeloos variëren. Leef je uit met fruit en rauwe en gekookte groenten en maak ze eventueel wat voedzamer met noodles, quinoa, couscous, pasta, gekookte aardappelen of noten. Noten en andere ‘droge’ dingen kun je het beste in een apart doosje meenemen en pas erbij doen als je gaat lunchen. Zo blijven ze knapperig.

2. Soep

Soep is ook al zo veelzijdig: van een stevige pompoensoep in de herfst tot een frisse gazpacho als het heet is. Bovendien is soep heel goed in grote hoeveelheden klaar te maken en in te vriezen. Supermakkelijk dus!

3. Wraps en rolls

Eet je toch graag iets uit de hand? Vul dan eens een tortilla of wat rijstpapier met warme of koude groente en eventueel wat stukjes vlees(vervanger). Als je ze strak opgerold bewaart, zijn zulke wraps en rolls op het moment dat je gaat lunchen net zo gemakkelijk uit de hand te eten als een boterham.

4. Creatief met ei

Veel mensen proberen wat minder koolhydraten te eten, en juist wat meer eiwitten. Dan komt het extra goed uit dat je met ei heel gemakkelijk allerlei leuke gerechten kunt maken. De wraps hierboven kun je bijvoorbeeld ook maken met een omelet als omhulsel. Maar je kunt ook een mengsel van ei en groente in een muffinvorm gieten voor een soort miniquiche. Handig mee te nemen en koud èn warm heel lekker.

5. Zelf bakken

Hou je van bakken? Maak dan eens een bananenbrood en neem daarvan een lekkere plak mee. Ook havermoutmuffins, bananenpannenkoekjes en zelfgemaakte mueslirepen (granola bars) zijn ideaal om mee te nemen. Voor je het weet, steek je je collega’s aan en wisselen jullie de lekkerste recepten uit.

6. Muesli

Over muesli gesproken: wat weerhoudt je ervan om een bakje muesli met granen, noten en gedroogde vruchten mee te nemen en daar op je werk wat melk of yoghurt (als je wilt plantaardig) bij te doen?

7. Groentesap of smoothie

Ook in wat je drinkt bij je lunch kun je heel wat vezels en vitaminen kwijt. Neem een groentesapje of smoothie mee en je hebt meteen een groot deel van je dagelijkse behoefte aan groente en/of fruit binnen.

 

Met deze tips krijg je veel meer vezels en vitaminen binnen dan met een boterham met jam. Bovendien heb je minder last van een energiedip na de lunch of later in de middag, zodat je minder snel naar ongezonde snacks gaat grijpen. En laten we niet vergeten dat het gewoon lekker is!

 

Waarmee lunch jij meestal op je werk? Laat het ons weten op onze Facebookpagina.