Gamification als manier om te durven falen

Weet je nog dat we een tijdje geleden schreven hoe belangrijk het voor je carrière is om te durven falen? De grootste successen schijn je nu eenmaal te behalen als je uit je comfortzone komt, en daar hoort falen gewoon bij. Toch is uit je comfortzone stappen voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Gamification kan daarbij helpen, want dat maakt ‘trial and error’ op een speelse manier leuk.

Vaker falen dankzij belonen

Falen vinden we vaak moeilijk. Van nature willen we alles toch vooral graag goed doen. We ontwijken situaties waarin we kunnen falen op grond van beperkende gedachten (“Als het niet lukt, sta ik voor gek.”). Toch weten we dat je risico’s moet durven nemen om successen te behalen. Dus hoe kunnen we onszelf zo ver krijgen dat we situaties opzoeken waarin we wel eens zouden kunnen falen? Eén mogelijkheid is het inzetten van een methode die bij andere vormen van gedragsbeïnvloeding vaak goed werkt: belonen.

Gamification maakt het mogelijk

Maar hoe kun je falen belonen zonder ongewenst gedrag in de hand te werken? Daar komt gamification om de hoek kijken. In zijn boek Faalkracht noemt Michel Taal gamification een geschikt middel om te leren falen en om de gedachten die ons ervan weerhouden om risico’s te nemen te ontkrachten. Maar wat is gamification dan precies?

 

Bij gamification worden principes en technieken uit spelletjes toegepast in een andere context, met de bedoeling om menselijk gedrag te veranderen. Een voorbeeld dat je misschien wel eens voorbij hebt zien komen, is de trap die werd omgetoverd tot enorme pianotoetsen.

Toen mensen zagen dat lopen over de trap resulteerde in muziek, kozen ze vaker voor de trap in plaats van de roltrap.

Hoe laat je falen veilig voelen?

Ook op de werkvloer kun je gamification inzetten. Bijvoorbeeld om risicomijdend gedrag om te buigen naar het buiten de comfortzone durven komen. Gamification maakt situaties waarin je kunt falen namelijk veilig en geeft je dus een middel in handen om angstige gedachten over falen te weerleggen.

 

Je hebt vast wel eens een spelletje gespeeld waarbij je pas na 99 keer falen (omdat je geen levens of zetten meer had) het level wel kon uitspelen. Ben je gestopt toen het de eerste keer niet lukte? Baalde je na die succesvolle 100e keer nog steeds omdat je eerst 99 keer had gefaald? Waarschijnlijk niet, want bij dit soort spelletjes horen falen en blijven proberen er gewoon bij.

 

Als we onszelf door middel van gamification regelmatig voorhouden dat we best mogen falen, komen we beetje bij beetje van de beperkende gedachten af die ervoor zorgen dat we kansen niet durven grijpen – waar we dan later weer spijt van krijgen.

Falen als doel

Met gamification kun je zelfs nog een stapje verdergaan. Je kunt zo veel mogelijk falen zelfs het doel van het spel maken. Stel jezelf bijvoorbeeld eens ten doel om in één maand zo veel mogelijk afwijzingen op sollicitaties te ontvangen – zonder deze expres te saboteren. Hiervoor reageer je op zo veel mogelijk vacatures die je wel aanspreken, maar waarvan je verwacht dat ze te hoog gegrepen zijn. Beloof jezelf een beloning bij een bepaald aantal afwijzingen. Zo ontstaat een win-winsituatie: of je faalt inderdaad heel vaak en verdient je beloning, of je sollicitatie heeft onverwacht toch succes en je maakt ineens een sprong in je carrière. Op die manier voelt falen wel heel veilig en hebben je angstige en beperkende gedachten over falen geen kans meer.

Samen falen is nog leuker

Net als bij sporten kan het helpen om een uitdaging (in dit geval durven falen) samen aan te gaan. Zo kun je elkaar stimuleren. Bovendien leer je op deze manier niet alleen van je eigen fouten, maar ook van die van anderen. Stel je voor dat je met een groep collega’s deze opdrachten moet uitvoeren, waarbij degene met de hoogste score een prijsje wint:
 

  • Bedenk zo veel mogelijk manieren om van een tevreden klant een ontevreden klant te maken. Tijdens deze oefening durf je misschien wel eerlijk te vertellen over die ene klant die jij ooit door een fout bent kwijtgeraakt. Je kunt nu zelfs punten verdienen met die fout! En wedden dat iedereen die aan deze oefening meedoet zich na afloop alleen maar bewuster is van hoe je wél klanten vasthoudt?
  • Schrijf een zo onleesbaar mogelijk rapport. Je zult er verbaasd over zijn op hoeveel manieren je een rapport kunt verpesten – van spellings- en grammaticafouten tot de inhoud en de vormgeving. Bijkomend voordeel: de fouten die in deze oefening punten opleveren, zullen door de deelnemers aan het spel in het echt vast niet meer zo snel gemaakt worden.

 

Als je op deze manier door middel van gamification van falen een doel kunt maken, zul je ook in ‘normale’ werksituaties minder last hebben van de angst om te falen. Je ervaart op deze manier namelijk dat het maken van fouten niet meteen het einde van de wereld betekent, maar dat je ervan kun leren. Zo breek je de angstige gedachten die je tegenhouden om kansen te grijpen langzaam maar zeker af. De risico’s die je met deze instelling durft te nemen, zouden wel eens doorslaggevend kunnen zijn voor je carrière. Veel plezier!