In vijf stappen naar meer energieMeer energie

Er zijn dagen dat je zou willen dat je meer energie had. Zonder eeuwig te snoozen je bed uit, na de lunch vol energie aan het werk en een appel om 16.00 uur om de lekkere trek weg te nemen. Hoe krijg je dit voor elkaar? Vijf stappen voor meer energie!

Stap 1: Beperk suiker

Suiker maakt moe, vrijwel direct. Door te minderen met suiker en het lezen van etiketten om verborgen suikers op te sporen, boek je direct winst.

Stap 2: Eet gezonde koolhydraten

Een mens heeft koolhydraten nodig: je hersenen functioneren op deze bron van energie en koolhydraten helpen stress te reduceren. Wees wel matig, want koolhydraten zijn ook suikers. Kies daarom voor de juiste. Combineer je gezond belegde volkorenboterham met rauwkost of soep, en zilvervliesrijst met veel groenten voor de hoogste voedingswaarden.

Stap 3: Slapen

Cliché maar waar; goed slapen voorkomt een hoop problemen. Vermoeidheid maakt je minder weerbaar in het maken van gezonde keuzes. Hoeveel slaap heb je nodig? Simpel maar doeltreffend: ervaar of je uitgerust wakker wordt. Is dit niet het geval? Optimaliseer dan je slaap door de avond op tijd af te bouwen. Ga in bad, lees een boek etc.

 

Tip: door gedurende de dag vaker rust te pakken, kun je ook beter tegen minder slaap.

Stap 4: Beweeg

Het hebben van een goeie conditie houdt niet alleen in dat je met gemak een stukje kunt rennen of fietsen, het is ook je energiepeil en mentale fitheid. Beweging verbetert je brein! Streef naar 10.000 stappen per dag en werk minimaal twee keer per week aan je conditie voor meer energie.

Stap 5: Optimaliseer je bioritme

De hypothalamus is een kleine klier in de hersenen die je slaap- en waakritme regelt. Hij maakt ook het slaaphormoon melatonine. Verder regelt de hypothalamus: bloeddruk, hartslag, honger, dorst, seksuele opwinding en lichaamstemperatuur. Als je wat betreft je timing van slag bent, heeft dat invloed op al die lichamelijke factoren! Werken aan een optimaal bioritme is daarom erg zinvol. Start bij je slaap; ga op hetzelfde tijdstip naar bed, sta elke ochtend op hetzelfde tijdstip op en eet regelmatig.

 

Succes!