Meer energie met het juiste sportplanMeer energie

De ‘fout’ die veel mensen maken is dat ze te hard van stapel lopen of te eenzijdig bewegen. Wil je starten met sporten? Ben je van plan om meer te bewegen? Ga dan aan de slag met het volgende stappenplan!

Stap 1: 10.000 stappen per dag

De belangrijkste beweging voor je gezondheid is de matig intensieve beweging gedurende de dag. Dus het fietsen naar je werk, lopen naar de supermarkt of het schoonmaken van je huis. Probeer gedurende de dag zoveel mogelijk in beweging te blijven. Dit kun je meten met een stappenteller of activity tracker. Probeer per dag minstens 10.000 stappen te zetten (meer mag natuurlijk altijd). De fundering van je sportprogramma is daarmee gelegd.

Stap 2: inspannende ontspanning

Naast de 10.000 stappen per dag probeer je inspannende ontspanning aan je dagprogramma toe te voegen. Het mag ook een onderdeel zijn van je basisbeweging (stap 1). Inspannende ontspanning is een activiteit die je doet omdat je het leuk vindt. Het gaat er hier niet om dat je een prestatie levert, maar puur voor de lol en ontspanning. Dit kan een potje voetbal zijn, een mooie wandeling over het strand of spelen met je kinderen. Zorg ervoor dat je een lach op je gezicht krijgt, zodat je het cognitieve gedeelte van je brein rust geeft. Dit deel is actief wanneer je aan het werk bent, iets moet regelen of je zorgen maakt. Pas wanneer je even rust neemt, krijgt dit deel van je hersenen rust en activeer je het default mode network (Bron: Erik Scherder, Laat je hersenen niet zitten). Dit netwerk zorgt ervoor dat je weer nieuwe energie en ideeën krijgt.

Stap 3: cardiotraining

Om fit te worden is het verstandig om minimaal één keer per week een cardiotraining te doen. Hierbij werk je tussen de 30 en 60 minuten aan je conditie. Je hartslag en ademhaling moeten sneller gaan, je kan net een gesprek voeren en soms ook even niet. Een goede conditie gaat samen met een gezond hart- en vaatstelsel. Ook zorgt het ervoor dat je beter tegen stress kunt, sneller herstelt na een bevalling en ziekte etc..

Stap 4: krachttraining

Krachttraining is aan te raden voor jong en oud. Niet alleen speelt krachttraining een belangrijke rol in het boetseren van je lichaam, het is een geweldige energiebooster! Krachttraining zorgt voor een goede hormoonbalans; je voelt je zelfverzekerd, stabieler en energieker. Probeer ook minimaal één keer per week aan krachttraining te doen. Voorbeelden van krachttraining: bodypump, bodybalance, yoga en krachttraining in de sportschool.

 

Wanneer je deze vier stappen doorloopt en alle elementen elke week toepast in jouw leven, krijg je gegarandeerd meer energie. En je wordt er ook nog eens fitter en gezonder van! Wat wil je nog meer?