Eerste Hulp Bij Stress

Het zoete nietsdoen!

Veel stress hebben en een burn-out krijgen liggen niet ver van elkaar af. Ervaar je stress en wil je daar vanaf voordat het te laat is? Dan kunnen wij je helpen met onze Eerste Hulp Bij Stress-stappenplan.

1: Accepteer je grenzen

Niemand is perfect en dat hoeft ook niet. Soms zijn er dingen die je niet kunt of wilt doen. Zodra jij accepteert dat je grenzen hebt, en deze ook bewaakt, ben je beter in staat om stress af te weren.

2: Ontdek je stressoren!

Stress ontstaat niet zomaar. Vaak is er een aanleiding voor of een reeks gebeurtenissen die in de loop van de tijd stress veroorzaken. Probeer te ontdekken hoe je de stress die je nu ervaart, hebt gekregen. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Wat is er veranderd?
  • Wat kost al heel lang veel energie?
  • Waar is de balans tussen geven/nemen verstoord?
  • Waar voel ik me té verantwoordelijk voor?

3: Maak je stress bespreekbaar

Zoek iemand op die je vertrouwt en lucht je hart. Als je jouw stress met iemand kunt delen, wordt het tastbaarder. Ja, dat is hartstikke eng, maar je zult zien dat het helpt. Als is het maar, omdat er iemand is die begrijpt waarom jij soms net wat te fel reageert.

4: Vraag hulp

Als je dan toch bezig bent met mensen vertellen dat je stress hebt, waarom vraag je dan niet meteen om hulp? Je hoeft het niet altijd maar zelf op te lossen. Vaak heeft een buitenstaander nog wel die frisse kijk op de ‘problemen’ die jij al als onoverkomelijk hebt bestempeld.

5: Draag taken en verantwoordelijkheden over

Als je eenmaal in kaart hebt gebracht waar je stress van krijgt en je hebt hulp gevraagd, dan is het tijd om die hulp te gebruiken. Als het kan, draag dan wat zaken over die een ander ook kan doen, maar die voor jou op het moment te veel zijn. Dit hoeft natuurlijk niet alleen in je werk te zijn. Soms kan het organiseren van een buurtborrel net dat ene zijn waardoor je stressniveau te hoog wordt.

7: Neem tijd voor rust en herstel!

Goed, je hebt in kaart gebracht waar je stress van krijg, de hulp is gevraagd en er zijn taken overgedragen. Klaar! Toch? Het antwoord ligt iets genuanceerder dan dat. Je hebt misschien wel de oorzaken van jouw stress weggenomen, maar dat betekent niet dat je van de een op andere dag weer stressvrij bent. Het gevoel zal niet direct weg zijn, neem daar de tijd voor. Wees lief voor jezelf en rust lekker uit.

 

Heb jij stress en kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Of wil je juist voorkomen dat je dit stappenplan nodig hebt? Dan hebben wij wat voor je. Sinds 2017 kan iedereen met een aanvullende verzekering Start, Extra, Plus of Top namelijk gebruikmaken van GRIP. Dat is een online tool waarin je zelfstandig kunt werken aan het verhogen van je energieniveau, het verlagen van stress en het vergroten van je effectiviteit.

 

Meer informatie over GRIP