Durven falen, uit je comfortzone komen en de juiste mindset: bepalend voor jouw succes

Durven falen, uit je comfortzone komen en de juiste mindset

Je ziet ze vast wel eens voorbij komen: spreuken die overbrengen dat fouten maken en nieuwe dingen proberen essentieel zijn als je je wilt blijven ontwikkelen. “FAIL = First Attempt In Learning” bijvoorbeeld. Of: “Outside the comfort zone is where the magic happens”. Maar waarom is durven vernieuwen en falen zo bepalend voor succes? Op zoek naar het antwoord doken we voor je in de wereld van fouten, comfortzones en mindset.

Fixed en Growth Mindset

Misschien is het allemaal wel begonnen met de mindset-theorie van Carol Dweck. Deze professor in de psychologie maakt onderscheid tussen twee mindsets (instellingen):
 

  • “Er zijn dingen waar ik van nature goed in ben, en dingen die ik nu eenmaal niet kan.” Dit noemt zij de fixed mindset.
  • “Als ik mijn best doe, kan ik overal beter in worden.” Dit heet de growth mindset.

Dweck deed uitgebreid onderzoek naar de invloed die deze mindsets hebben op gedrag en succes. Wat bleek? Mensen met een fixed mindset doen er alles aan om het maken van fouten te voorkomen. In hun ogen betekent het maken van een fout dat er een vaardigheid wordt verplaatst van de categorie ‘dingen die ik kan’ naar ‘dingen die ik niet kan’. En, omdat ze van mening zijn dat ze niet in de hand hebben waarin ze wel en niet goed zijn, is deze verplaatsing in hun ogen definitief.
 

Als gevolg van deze denkwijze hanteren deze mensen de volgende strategie:
 

  • Ze nemen alleen taken op zich waarvan ze zeker weten dat ze die uitstekend beheersen. Pittige klussen en nieuwe werkzaamheden gaan ze liever uit de weg.
  • Uit fouten en feedback op acties concluderen ze dat ze dat voortaan maar niet meer moeten doen.
  • Zelfs de noodzaak om nieuwe vaardigheden te leren en oefenen zien ze als falen. Daarom gaan ze ook leren en oefenen uit de weg.
  • Goede prestaties van anderen ondermijnen ze, omdat ze die als bedreiging van zichzelf zien.

Fail = First Attempt In Learning

Bij de andere groep, die met de growth mindset, gebeurt er iets heel anders. Deze mensen nemen graag nieuwe en lastige werkzaamheden op zich, omdat ze daarin een kans zien om zich te ontwikkelen. Dat geldt ook voor de fouten die ze maken en de feedback die ze krijgen: allemaal ervaringen waarmee ze hun vaardigheden kunnen verbeteren. Nieuwe dingen leren en oefenen? Graag! En, omdat ook rolmodellen een goede manier zijn om te leren, hebben ze niet de neiging om succesvolle mensen in hun omgeving te ondermijnen: ze trekken zich juist aan hen op.

Outside the comfort zone is where the magic happens

Als je dit zo leest, wat zou dan de meest waardevolle werknemer zijn? Iemand die nooit fouten maakt, maar zich uit voorzichtigheid ook niet ontwikkelt? Of iemand die zichzelf voortdurend verbetert en daarbij af en toe zijn neus stoot? Het lijkt voor de hand te liggen dat de tweede keuze een bedrijf sneller vooruit zal helpen. Bovendien lijkt de werknemer met de growth mindset ook nog eens een stuk collegialer. Dat is dan ook waarom wel wordt beweerd dat de mooiste dingen buiten de comfort zone gebeuren: juist als je de grenzen van je kunnen opzoekt en nieuwe dingen probeert.

Ga voor de growth mindset

Als professional kun je hieruit maar één ding concluderen. Met een growth mindset ben je gelukkiger (want niet voortdurend bang om fouten te maken) en ontwikkel je je veel beter. Dat je ook nog eens een betere band hebt met succesvolle collega’s is een mooi extraatje.
 

Hoe zit het met jouw mindset?