Blijven bewegen tijdens de donkere dagen

Bewegen tijdens de donkere dagen

Buiten is het koud en nat, de dagen worden steeds korter en je merkt dat je weinig energie hebt. Door het slechte weer heb je al een tijdje niet meer gefietst, maar steeds de auto gepakt. Je hardlooptrainingen heb je al een paar weken overgeslagen, want het regende steeds. Binnen staat de verwarming lekker hoog, de kaarsjes aan en eigenlijk is het wel fijn om onder een dekentje op de bank te kruipen en kerstfilms te kijken. Al met al is het verleidelijk om de hele winter te cocoonen, maar in beweging blijven is juist zo belangrijk tijdens de donkere dagen. Waarom?

Het vermindert een winterdip

De korte dagen kunnen ervoor zorgen dat je een winterdip ervaart. Je bent somber en neerslachtig, wat pas verandert als de lente zich aandient in de vorm van meer daglicht. Dat lijkt misschien een situatie waaraan je zelf niets kunt veranderen, maar dat is niet waar. Het gebrek aan natuurlijk licht kun je opvangen door overdag naar buiten te gaan, het liefst wandelend of fietsend. Bewegen stimuleert je brein en het licht herstelt je bioritme en zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Een verstoord bioritme is een van de redenen waarom veel mensen zich slecht voelen in de winter. Daglicht reset je biologische klok. Elke dag twee uur buiten zijn, zorgt er bijvoorbeeld voor dat je gemiddeld een uur eerder naar bed gaat.

Het houdt je fit

Veel mensen beginnen in de lente met trainen, zodat ze in de zomer fit (en slank) zijn. Maar waarom zou je alleen in de warme maanden mogen genieten van een fit lichaam? Blijf in de winter doorgaan met bewegen, zo blijf je het hele jaar door fit en sterk. Flink bewegen – in stevige pas doorwandelen – versterkt ook nog eens je immuunsysteem. Zo ben jij ook eens de persoon die níet die rondgaande verkoudheid oppikt.

Je neemt een voorsprong op je goede voornemens

Wil je 1 januari beginnen met je goede voornemens? Waarom zou je dan wachten, als je al vandaag kunt beginnen? Wanneer je nu al begint met meer bewegen, is de kans groter dat je het in januari ook vol gaat houden.

Vijf tips om gelijk toe te passen

  • Schaf een goede regenjas aan en laat het weer je niet tegenhouden. Leef naar de filosofie van de Zweden: “Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding.”
  • Maak een lunchwandeling tijdens je pauze op het werk.
  • Of enthousiasmeer je collega’s om samen te gaan hardlopen na het werk. Train samen voor een wedstrijd in het voorjaar.
  • Parkeer je auto wat verder weg. Maak op die manier ’s ochtends een wandeling voordat je in de auto stapt.
  • Laat de hond langer uit: ga niet de gebruikelijke 10 minuten, maar maak er een stevige wandeling van minimaal een half uur van. De hond blij, jij blij.