15 x dagelijks doen om optimaal te profiteren van LinkedIn

Profiteren van LinkedIn

Je hebt er veel moeite en tijd aan besteed (misschien wel met behulp van onze tips voor je LinkedIn-profiel) en je profiel op hét zakelijke social mediaplatform is tiptop in orde. Waarom word je dan toch (bijna) nooit via LinkedIn benaderd door recruiters of nieuwe opdrachtgevers? Hoogste tijd om in actie te komen. Door elke dag een beetje aandacht te besteden aan LinkedIn, kun je de interactie daar flink stimuleren. Wij geven je 15 ideeën om elke dag actief te zijn op LinkedIn – kleine moeite, groot plezier!

1. De updates op je Home-pagina bekijken

Zie je een oproep waaraan je voldoet en die je aanspreekt? Dan reageer je natuurlijk. In andere gevallen kun je misschien iemand anders aanbevelen. Doe dat door diegene te taggen, zodat hij of zij een melding krijgt en vervolgens zelf kan reageren. Andere updates kun je interessant vinden of delen.

2. Updates plaatsen

Door regelmatig relevante updates te plaatsen (bijvoorbeeld over actuele projecten of trends), blijf je ‘top of mind’ bij connecties. Zo denken ze als eerste aan jou op het moment dat ze iemand met jouw kwaliteiten zoeken. Natuurlijk hoort bij het plaatsen van updates ook het beheren van de reacties daarop.

3. Reageren op privéberichten

Als je een melding krijgt dat iemand je een privébericht heeft gestuurd, is het wel zo prettig voor de ander als je hier snel op reageert.

4. Feliciteren

Behalve meldingen van privéberichten krijg je ook meldingen als iemand een nieuwe functie heeft of een jubileum viert. Even feliciteren is zo gedaan en je bent meteen weer ‘top of mind’.

5. Reageren op verzoeken om te linken

Dan zijn er nog de meldingen dat iemand een connectie met je wil maken. Bekijk altijd even het profiel, want je ontvangt soms ook verzoeken van mensen die alleen maar connecties lijken te sparen. Is het niet meteen duidelijk wat jullie link is, stuur dan eventueel een privébericht om daarnaar te vragen.

6. Aanbevolen profielen bekijken

LinkedIn stelt zelf een lijst samen van professionals met wie je veel gemeenschappelijk lijkt te hebben. Kijk regelmatig of hier mensen bij zitten met wie je zou willen linken.

7. Nieuwe connecties leggen

Als je aanbevolen profielen vindt waarin je een goede link ziet, kun je een verzoek om te linken sturen. Doe dit ook als je buiten LinkedIn nieuwe connecties hebt gelegd, bijvoorbeeld tijdens een event. Stuur altijd een berichtje mee waaruit duidelijk wordt waarom je wil linken en wat jullie voor elkaar zouden kunnen betekenen.

8. Aanbevelingen plaatsen op profielen van mensen met wie je hebt gewerkt

Bekijk ook af en toe de profielen van mensen met wie je al gelinkt bent. Heb je met succes met iemand samengewerkt, plaats dan eens een aanbeveling of onderschrijf een uitgelichte vaardigheid.

9. Om aanbevelingen vragen

Aanbevelingen zijn een grote plus op je profiel. Vergeet dus niet om na een succesvolle samenwerking te vragen om een aanbeveling op je LinkedIn-profiel.

10. Aanmelden bij groepen

Als het goed is, heb je dit al gedaan bij het maken van je LinkedIn-profiel. Blijf in de gaten houden of je nieuwe interessante groepen tegenkomt en meld je hiervoor aan.

11. Reageren op een topic in een groep

Alleen lid zijn van een groep is niet genoeg om zichtbaar te zijn. Durf dus te reageren op vragen en discussies. Dit is een ideale gelegenheid om je expertise te laten zien.

12. Zelf een topic openen in een groep

Je kunt ook zelf een vraag stellen of een discussie starten. Je bent dan waarschijnlijk wel wat tijd kwijt aan het beheren van de discussie.

13. Zelf een groep oprichten

Als je heel enthousiast bent over het gebruik van groepen op LinkedIn, kun je ook besluiten om een eigen groep te starten.

14. Bedrijven volgen

Behalve LinkedIn-profielen van personen zijn er ook LinkedIn-bedrijfspagina’s. Volg pagina’s van bedrijven die voor jou relevant zijn of worden om je interesse te tonen en om op de hoogte te blijven van hun activiteiten.

15. Je profiel updaten

Je LinkedIn-profiel is nooit ‘af’. Kijk regelmatig of je actuele informatie kunt toevoegen of je profiel op een andere manier kunt optimaliseren.

 

Je hoeft deze dingen natuurlijk niet allemaal elke dag te doen – dat zou misschien wat te veel van het goede worden. Maar als je elke dag 1 of meer van deze acties uitvoert, ga je merken dat je veel meer interactie krijgt op LinkedIn. Wie weet wat daaruit voortkomt!