Buiten trainen met warm weer: de beste tips

Buiten trainen met warm weer

 

Ben je een hardloper, fietser of doe je aan bootcamp? Dan heb je het geluk dat je lekker buiten kunt trainen. Met het wisselvallige weer in Nederland kan het ook laat in de zomer nog warm zijn. Daarom hebben we wat tips voor trainen tijdens warm weer op een rij gezet.

Kleed je luchtig

Het lijkt een open deur, maar toch kleden mensen zich nog steeds te dik aan. Met warm weer kies je voor een korte broek (of capri) en singlet. Je bent namelijk sneller te warm dan te koud gekleed.

Zonnebrandcrème

Bescherm je tegen de zon met een zonnebrandcrème die geschikt is om mee te sporten.

Witte pet en zonnebril

Je leest het goed: een witte pet. Donkere kleuren trekken warmte aan, dus kies voor een licht gekleurd petje. Check of de onderkant van de klep zwart is: dit werkt goed tegen reflectie en beschermt je ogen. Sporten kun je met je dagelijkse zonnebril doen, maar een sportzonnebril zakt niet af. De meeste hardloop- of fietsspeciaalzaken verkopen sportbrillen.

Vocht

Drink zowel voor als na je training voldoende water. Vul na je training je koolhydraatvoorraad en zouten weer aan. Neem drinken mee als je langer dan een uur van huis weg gaat, kies eventueel voor een hypotone sportdrank. Dit wordt zeer snel door je lichaam opgenomen en vult je vocht, koolhydraten en elektrolyten (onder andere natrium) weer aan.

Tijdstip en locatie

Hoe vroeger je vertrekt, hoe koeler het is: de zon is nog niet zo lang op en de omgeving is nog niet opgewarmd. Vertrek bij voorkeur voor 7 uur ’s ochtends. Als je de mogelijkheid hebt, sport dan in het bos. De stad houdt namelijk veel warmte vast vanwege de aanwezigheid van asfalt, steen en staal. Het bos is koel en schaduwrijk.

Teken

Let op dat je geen teken mee laat liften: vermijd struikgewas en lage grassen. Check jezelf na het lopen of fietsen, vooral in je liezen, oksels, navel en haargrens.

Cooling down

Met warm weer is het extra belangrijk om een cooling down te doen. Wandel of fiets een stuk in rustig tempo en laat je hartslag rustig zakken.

Wacht met de koude douche

Stap niet gelijk onder de koude douche, maar laat je lichaam eerst wat acclimatiseren.

Rustig aan

In de hitte ga je toch geen persoonlijke records verbreken, dus doe rustig aan. Verwacht niet teveel van jezelf en geef je over aan de warmte.