Vergroot je drive!

Motivatie komt voornamelijk van binnenuit; het is een gevoel dat je heel graag iets wil bereiken.

Motivatie komt voornamelijk van binnenuit; het is een gevoel dat je heel graag iets wil bereiken. Maar soms ebt dat gevoel weg. Hoe kun je dit weer oproepen en sterk houden?

 

Iedere keer dat je succesvol een beroep op je wilskracht doet, wordt die wilskracht sterker. Sporten is de ideale manier om je wilskracht te trainen. Als je gaat sporten, moet je jezelf over drempels heen zetten: sportkleren aantrekken, op de fiets/in de auto stappen, naar het fitnesscentrum gaan, enzovoorts. En tijdens het sporten zelf moet je jezelf continu aansporen om het vol te houden. Na een workout voel je je voldaan en tevreden. Dat tevreden gevoel is een beloning voor je getoonde wilskracht. En dat maakt je wilskracht weer een stukje sterker.

 

Opeens lukt het ook om te stoppen met roken en gezonder te gaan eten. Dat komt, omdat je tijdens het sporten behalve je lichaam, ook elke keer weer je motivatie en wilskracht traint en krachtiger maakt.

 

Er is nóg een reden waarom sporten goed is voor je wilskracht. Het is namelijk een soort batterij die leeg kan raken. Als je bijvoorbeeld ’s ochtends een klus doet die veel van je wilskracht vergt, heb je ’s middags minder over voor nog zo’n klus. Ook vermoeidheid en stress putten de batterij uit. De beste manier om de wilskrachtbatterij snel op te laden, is ontspanning. Sporten zorgt voor veel meer ontspanning dan een wijntje drinken of voor de televisie hangen.

 

Naarmate mensen zich gezonder en fitter voelen, zijn ze gemotiveerder om hun gedrag positief te veranderen. Ook blijkt dat mensen die fitter zijn, meer wilskracht hebben om hun doelen te bereiken. Kortom, door te gaan bewegen raak je in een positieve vicieuze cirkel waarbij je steeds fitter en wilskrachtiger wordt! Sport en beweging is dus eigenlijk de motor achter elke gezonde en gelukkige leefstijl.

Waar begin je?

Start met 10.000 stappen per dag. Deze vorm van basisbeweging zorgt ervoor dat je ook in de avond nog energie hebt om bijvoorbeeld te gaan sporten. Daarbij heeft wandelen een ontspannend effect op ons lichaam en brein. Je hebt daarna meer wilskracht om bijvoorbeeld nog iets (actiefs) te gaan doen.

 

Hoe blijf jij gemotiveerd om ’s avonds nog wat actiefs te doen? Vertel het ons op Facebook.