Bloggen voor je carrière: meer voordelen dan je denkt

Bloggen voor je carrière

 

Misschien heb je er wel eens over nagedacht om te gaan bloggen om je carrière een boost te geven, maar ben je er nooit mee begonnen. Of misschien ben je wel al begonnen, maar is het bloggen in de loop der tijd verwaterd. Jammer! Want er zitten meer voordelen aan zakelijk bloggen dan je denkt. Omdat beginnen en doorgaan met bloggen gemakkelijker is als je weet wat je ermee kunt bereiken, zetten we in deze blog wat voordelen op een rij.

Voordeel 1: Bloggen brengt je deskundigheid onder de aandacht

Bloggen doe je – als je het goed aanpakt – over een onderwerp waarvan je veel weet. Jouw expertise dus! Door te schrijven over wat je weet en kunt, laat je iedereen die je blogs onder ogen krijgt, zien welke kwalificaties je hebt. Als je dan ook nog een lezerspubliek kunt opbouwen waarin zich potentiële werk- of opdrachtgevers bevinden, komen daar geheid mogelijkheden uit voort.

Voordeel 2: Bloggen is goed voor de gunfactor

Als je blogt, geef je eigenlijk gratis een stukje van je expertise weg. Dat is helemaal niet erg, want je krijgt er een heleboel voor terug. Aandacht voor jouw deskundigheid hebben we al genoemd, maar onderschat ook de gunfactor niet. Mensen zijn nu eenmaal eerder geneigd om iets voor een ander te willen betekenen als het voordeel wederzijds is. Dus als jij iets voor een ander doet (in dit geval kennis delen), zullen anderen ook eerder iets voor jou doen (bijvoorbeeld je tippen over die ene vacature).

Voordeel 3: Bloggen is netwerken

Het leuke aan bloggen is, dat je niet alléén vakkennis laat zien. Een blogger laat meestal ook iets van zichzelf zien en dat geeft de lezer een persoonlijk gevoel. En je weet wat ze zeggen: mensen gaan in zee met mensen, niet met organisaties. Niet voor niets zijn netwerkevenementen ondanks alle moderne communicatiemiddelen nog steeds populair en effectief. Bloggen is een andere manier om op een persoonlijke manier in contact te komen met nuttige connecties. Lezers krijgen het gevoel dat ze je een beetje kennen en kunnen gemakkelijk met je in contact komen door te reageren op je blog.

Voordeel 4: Je haalt meer bezoekers naar je website of LinkedIn-profiel

Als je zelfstandig professional bent, heb je ongetwijfeld een bedrijfswebsite. Websites waarop regelmatig nieuwe content verschijnt, worden door Google hoger in de zoekresultaten gezet. Een blog koppelen aan je website zorgt dus voor meer bezoekers. En hoe meer mensen er op je website komen, hoe groter de kans dat ze je inhuren. Geen eigen website? Geen probleem. Je kunt ook bloggen op LinkedIn voor meer bezoekers op je LinkedIn-profiel.

Voordeel 5: Bloggen is persoonlijke ontwikkeling

Dit laatste voordeel wordt vaak vergeten, maar het is wel heel belangrijk. Als je blogt, train je jezelf in het onder woorden brengen van wat je doet – een vaardigheid die heel handig is bij netwerken en acquisitie! Daarnaast kunnen reacties en vragen op je blog je op nieuwe ideeën brengen, of je bewust maken van problemen die op jouw vakgebied actueel zijn. De research die je doet voor je blog zorgt ervoor dat je jouw kennis steeds verder uitbreidt. En na een tijd heb je misschien wel zoveel blogs geschreven, dat je al een heel eind op weg bent naar het uitgeven van je eerste boek. Bloggen verdiept je kennis en expertise dus alleen maar verder.

 

Wat zou voor jou een reden zijn om te gaan bloggen? Laat het ons weten op onze Facebookpagina.