Blessures voorkomen; zo doe je dat

Blessures voorkomen

 

Blessures door sport komen helaas regelmatig voor, bij sporters van alle niveaus. Blessures kunnen acuut of chronisch zijn en ze ontstaan door allerlei oorzaken. Gelukkig is er een aantal dingen die je zelf kunt doen om te voorkomen dat je iets bezeert en daar kort of langdurig last van hebt.

Tijdens de training

  • Draag de juiste schoenen, passend bij de sport en de ondergrond waarop je traint. Voorbeeld: veel hardloopblessures aan enkel, knie of heupen worden veroorzaakt door slappe schoenen met weinig ondersteuning. Laat je bij twijfel altijd voorlichten in een sportspeciaalzaak of door een sportpodoloog.
  • Doe vooraf altijd een goede warming-up. Het hoe en waarom daarvan leggen we uit in de blog “Warming-up: onmisbaar voor je training”.
  • Sluit je training af met een cooling down. Over het algemeen is een paar minuten rustig wandelen of fietsen met afsluitend stretchen voldoende.
  • Luister naar de aanwijzingen van je eventuele trainer en probeer deze zo goed mogelijk op te volgen. Het is belangrijk om de oefeningen juist uit te voeren. Ook kan de trainer inschatten of de belasting op het juiste niveau is.
  • Maar luister ook naar jezelf: merk je dat iets boven je macht is, neem dan wat gas terug. Ga niet koste wat kost voorbij de grenzen van je lichaam. Iedereen heeft een andere belastbaarheid, afhankelijk van diverse factoren (leeftijd, geslacht, ziekte of aandoeningen, niveau, ervaring, enzovoort). Kijk wat werkt voor jou, niet voor een ander.
  • Blijf gefocust op je training en laat je – met name bij ingewikkelde oefeningen – niet afleiden.
  • Kom uitgerust naar je training. Ben je moe of gestresst, of net ziek geweest, doe het dan wat rustiger aan.

Na de training

  • Voorkom overbelasting: zorg voor voldoende rust tussen je trainingen. Je kunt uitgaan van 48 uur rust voordat je dezelfde training weer gaat doen, zowel voor kracht- als cardiotraining. Doe je bijvoorbeeld op maandag een fullbody workout, dan kun je dezelfde training op woensdag weer doen. Let op: dit advies geldt voor recreatieve sporters met een normale belastbaarheid. Ben je beperkt in je gezondheid (door bijvoorbeeld een ziekte, handicap, aandoening of zwangerschap), dan gelden voor jou andere richtlijnen. Neem hiervoor contact op met je huisarts of een gespecialiseerde trainer.
  • Blijf gedurende de dag matig bewegen: voldoende wandelen en fietsen houdt je fit en zorgt ervoor dat je sporttrainingen minder belastend zijn. Probeer minstens 10.000 stappen per dag te zetten en zo min mogelijk tijd zittend door te brengen.
  • Ervaar je pijn, blijf er dan niet te lang mee doorlopen. Vooral zeurende, draaglijke pijn wordt over het algemeen te lang geaccepteerd, en blessures kunnen zo erger worden dan nodig. Ga op tijd naar een fysiotherapeut, deze is gespecialiseerd in klachten aan het bewegingsapparaat. Sommige praktijken bieden een inloopspreekuur aan, dan kun je op een laagdrempelige manier advies krijgen of je klacht behandeld moet worden. Maak hier gebruik van!