Bewegen tijdens het werk; zo doen wij het

Wij blijven ook in beweging

Blijf in beweging; daar staat ZorgDirect voor. En als je ergens voor staat, dan is het logisch dat je ook uitdraagt wat je zegt. Daarom hebben wij gekeken naar manieren waarop we zelf meer kunnen bewegen tijdens het werk. Omdat veel collega’s hier enthousiast over zijn, willen we het graag met jullie delen. We hopen dat het je kan helpen om ook op jouw werk in beweging te blijven.

Tijdens het werk

Steeds meer mensen hebben een kantoorbaan, wij ook. En om te voorkomen dat we te lang zitten, doen wij het volgende.

  • Staand vergaderen
    Als je een vergadering hebt van een halve dag, dan wordt dit misschien wat lastig. Maar veel vergaderingen kunnen gewoon staand worden gehouden. Of, als het mooi weer is, buiten tijdens een wandeling.
  • Lopend bellen
    Veel mensen hebben tegenwoordig een mobiele telefoon van het werk. Dus waarom zou je blijven zitten tijdens het bellen?
  • Beweeglijke werkplekken
    We zijn een proef gestart met een bureaustoel waarop je kunt fietsen. Iedereen kan eraan gaan zitten om het eens te proberen. En we hebben ook een aantal balansballen die je helpen om goed rechtop te blijven zitten. Dat valt strikt genomen niet onder ‘bewegen’, maar het stimuleert je spieren wel om actief te blijven.
  • Drinken halen (en dus vaker naar het toilet)
    Sinds we meer aandacht hebben voor beweging op de werkvloer, wordt er opvallend vaak drinken gehaald voor elkaar. Het resultaat: goed gehydrateerde collega’s en een extra wandeling naar het toilet.
  • Een andere printer kiezen
    Hoewel we zo min mogelijk proberen te printen, heb je soms toch echt iets tastbaars nodig. Als we iets moeten printen, doen we dat op een printer die wat verder weg staat. Scheelt weer een paar stappen.
  • Naar een collega toe lopen
    Als je wat wil weten van een collega, dan kun je natuurlijk bellen of een e-mail sturen. Maar je kunt er ook naartoe lopen, dan heb je weer wat beweging.

Na(ast) het werk

Niet alleen tijdens het werk stimuleren we elkaar om te bewegen, ook tussendoor of na werktijd stellen we elkaar regelmatig de vraag: ‘hoeveel stappen heb jij?

 

  • Iedereen aan de Fitbit!
    Je kunt via ZorgDirect een Fitbit activity tracker kopen met korting. Natuurlijk bieden we niet zomaar wat aan; daarom heeft een aantal collega’s ook zo’n activity tracker gekocht om het effect ervan te testen. We merken dat we elkaar regelmatig vragen hoeveel stappen iemand al heeft gezet. Ook hebben we een groep aangemaakt waarin we een vriendschappelijke competitie met elkaar aan kunnen gaan. Voor ons werkt het dus absoluut motiverend, zo’n Fitbit.
  • Wandelen in de pauze
    Als je tussen het werken door een wandeling maakt, ga je daarna weer fris en opgewekt aan het werk. Tenminste, dat vinden wij. Een aantal diehards gaat door weer en wind elke dag een half uur lopen in de pauze. En steeds meer collega’s haken aan!
  • De auto achteraan de parkeerplaats parkeren
    Het beste is natuurlijk om met de fiets naar het werk te gaan. Maar wij snappen ook heus wel dat het soms te koud, te warm, te nat of te ver is. Wat je wel kunt doen? Je auto verder weg parkeren, zodat je verder moet lopen naar je werkplek. Elke stap is er één!
  • Met de trap in plaats van de lift
    Deze ligt misschien wat voor de hand, maar het is wel een goede manier om wat extra beweging in je dag te krijgen. Werk je helemaal bovenin het pand en heb je geen zin om tien verdiepingen te lopen? Dan gaat niemand je natuurlijk dwingen. Maar je zou wel tot een bepaalde verdieping met de lift kunnen gaan en de rest met de trap.
  • Sporten met collega’s
    Heb je sportieve collega’s? Doe er wat mee! Sommigen van ons nemen sportkleding mee en gaan tijdens de pauze hardlopen. Nu hebben wij een douche op het werk, dus dan kan dat ook gemakkelijk. Heb je dat niet? Dan kun je ook aan het einde van de dag gaan. Direct na het werk, zodat je daarna rechtstreeks naar huis kunt om je op te frissen. Dit hebben wij recentelijk ook opgestart: een groepje dat wekelijks na het werk gaat hardlopen, iedereen op zijn eigen tempo. We hebben een overzichtelijk rondje van 2,5 kilometer dat je zo vaak kunt doen als je wilt.
  • Elkaar enthousiast blijven houden
    Om ervoor te zorgen dat al onze collega’s zo vitaal mogelijk blijven op het werk, heeft een aantal collega’s een groep gevormd die allerlei leuke en sportieve activiteiten organiseert. Zo hebben we bijvoorbeeld een proefles boogschieten gehad, maar we hebben samen ook een aantal bootcamptrainingen gehad. We merkten dat het erg leuk is om elkaar ook eens in een andere context te zien. En de spierpijn de dag erna verbroedert ook ;-).